Shippingorganisationer støtter olieafgift
En række af verdens største shippingorganisationer støtter nu et forslag om en afgift på skibsbrændstof på to dollar pr. tons, der over ti år skal rejse 5 mia. dollar til research og udvikling, der skal reducere skibsfartens udledning af drivhusgasser.
Forslaget støttes af organisationerne Bimco, International Chamber of Shipping (ICS), Intercargo, Intertanko, Interferry, International Parcel Tankers Association (IPTA) og World Shipping Council (WSC).
Forslaget vil blive præsenteret for FN´s Internationale søfartsorganisation, IMO, på et møde i maj næste år og har til formål at hjælpe IMO med at nå målet om at reducere CO2 udledningen med 50 pct. i 2050 og den videre rejse mod nul-udledning fra skibsfarten.
Samtidig skal initiativet imødegå forslag om regionale afgifter, der senest er blevet fremført at den nye EU Kommission og som både skibsejere og deres organisationer mener kan skabe regionale ubalancer i industrien.
“At nå IMO´s mål for reduktion af drivhusgasser vil kræve anvendelse af CO2-frie teknologier og fremdrivningssystemer, som grøn brint og ammoniak, brændselsceller, batterier og syntetiske brændstoffer produceret fra vedvarende energikilder. Disse findes endnu ikke i en form eller skala, der kan anvendes på store kommercielle skibe, specielt dem, der er beskæftiget med transport på tværs af oceanerne og som i øjeblikket er afhængig af fossile brændsler,” hedder det i en udtalelse fra organisationerne.
“De 5 mia. dollar i grundlæggende finansiering over en ti-årig periode genereret fra bidrag er kritiske i forhold til at accelerere den research og udvikling, der er nødvendig for at dekarbonisere shipping sektoren og fungere som katalysator for anvendelsen af kommercielt levedygtige nul-udledningsskibe allerede i 2030´erne,” fastslår organisationerne i udtalelsen.
Ifølge forslag et vil skibsejerne skulle betale afgiften til en konto administreret af organisationen International GHG Research and Development Fund (IMRF), som til gengæld vil kvittere for modtagelsen.
De enkelte skibsejere vil efter planen skulle præsentere årlige opgørelser af deres brændstofforbrug og tilhørende afgiftsbetaling til de respektive flagstater.
Forslaget kommer på et tidspunkt, hvor IMO endnu ikke er blevet enige med sig selv om, hvordan skibsfarten kan reducere sin CO2-udledning på kort sigt.
Samtidig kan organisationerne håbe på, at de kan komme mulige regionale - og langt højere afgifter - i forkøbet med initiativet. IMO´s generalsekretær Kitack Lim har nu lidt tid til at overveje, om - og i givet fald hvordan - IMO kan administrere en sådan fond og sikre at pengene bliver investeret rigtigt.
Kilde: TradeWinds