Sejltiden skal halveres på Langelandsbæltet
Politikere og erhvervsorganisationer på Sydfyn og Lolland er gået sammen om at lægge pres på Folketinget for at få færgefarten over Langelandsbæltet ind som en del af den aftale om investeringer i motorveje, havne og jernbaner til mere end 110 mia. kr., som ventes at falde på plads inden sommer.
Et fremskudt havneanlæg ude i Langelandsbæltet kan halvere sejltiden. Arkivfoto..
Kommunerne på begge sider af Langelandsbæltet ønsker at få halveret sejltiden, der er i dag er på 45 minutter. Det kan ske ved at etablere et fremskudt færgeleje ud for Lolland, så færgen slipper for at skulle sejle meget langsomt de sidste tre km ind til Tårs, på grund af meget lav vanddybde, skriver TV 2 / Fyn.
Derfor har kommunerne og erhvervsorganisationer på tværs af bæltet stiftet “Rute 9 Komitéen”, der har Langelands borgmester Tonni Hansen (SF) som formand. Komitéen skal overbevise trafikministeren og partiernes trafikordførere om, at de skal bevilge de mellem 1 og 1,5 mia. kr. som projektet ventes at koste.
“Ved at lave den fremskudte færgehavn, og ved at have kun et par og tyve minutter på færgen, så binder vi to arbejdsmarkeder sammen - det sydfynske og sydhavsøerne. Vi binder uddannelsesmulighederne sammen, og vi binder turistmulighederne sammen på en helt anden måde,” siger borgmester Tonni Hansen.
Langelandslinjen mellem Spodsbjerg og Tårs drives i dag af Molslinjen, der sejler med færgerne M/F Lolland og M/F Langeland på ruten.
Se indslaget fra TV 2 / Fyn om initiativet her.