Scrubbersystemer bliver mere populære
Næsten 2.000 scrubbere er allerede solgt til eller eftermonteret på den eksisterende globale flåde. Med IMO 2020-reglen et år og et par måneder væk, begynder scrubbersystemer at blive populære blandt rederne. En rapport fra DNV GL viser, at over 1.000 er solgt det seneste halvår. Det overrasker.
”For ikke så længe siden var mange tank- og tørlastsskibsejere stærkt imod installation af røggasrensningsteknologi. Imidlertid begynder holdningen hurtigt at ændre sig”, skriver skibsmægler Gibson i sin seneste ugentlige rapport.
DNV GL’s rapport viser, at der over de sidste seks måneder er der bestilt mere end 1.000 scrubbersystemer, hovedsageligt til eftermontering, på tværs af den globale handelsflåde. Det bringer det samlede antal til dato op på cirka 1.850 skibe med scrubber eller med reserverede installationer.
Klassifikationsselskabet bemærker også, at hybridsystemer er de mest populære på grund af mulige begrænsninger i forhold til brugen af open loop scrubbers.
Ifølge Gibson er det faktum, at scrubberne bliver mere og mere populære, ikke overraskende. Der er et stærkt økonomisk argument til fordel for installationen på grund af en kort tilbagebetalingstid af investeringsomkostninger og muligheder for yderligere besparelser derefter.
Selvfølgelig er scrubberøkonomi i høj grad afhængig af prisforskellen mellem et ton HSFO og bunkerbrændstof med 0,5 procent svovl. Estimater gætter
på en forskel mellem
200 og op til 450 UDS pr. ton i 2020.
I første kvartal var prisforskellen mellem i swapkontrakter for højsvovlbrændselsolie og 0,1 procent svovlgasolie-basis lidt over 350 dollar. Men med tiden forventes differencen at falde, da raffinaderiernes evne til at producere kompatible bunkerbrændstoffer øges.
Derfor vil de tidlige brugere af skrubberteknologi få mest ud af installationen, både hvad angår den korteste scrubber-tilbagebetalingstid og de maksimale yderligere besparelser, når omkostningerne er tilbagebetalt.