Scrubbere vinder frem på containerskibe
En ny undersøgelse fra Alphaliner viser, at 16 pct. af verdens containerskibe nu har fået installeret scrubbere. Målt på kapacitet drejer det sig om 36 pct. Flere og flere rederier ser installationen af scrubbere som det bedste alternativ til brændstof med lavt svovlindhold.
Der er travlhed på værfter verden over. Den 1. januar 2020 bliver det forbudt at benytte brændstof med mere end 0,5 pct. svovl med mindre skibet er udstyret med en scrubber. Og stadig flere rederier ser scrubbere som et godt alternativ til den betydeligere usikkerhed, der hersker omkring merprisen for den svovl-lette olie.
Ifølge Alphaliner er scrubbere enten blevet installeret eller er i ordre på 844 containerskibe med en samlet kapacitet på 8,04 mio. TEU. Ud af det samlede antal vil 590 skibe blive retrofitted, 181 er nybygninger, mens 73 er eksisterende skibe. Verdens samlede containerflåde tæller 5.272 skibe med en kapacitet på 22,66 mio. TEU.
“Blandt skibsredere og operatører har scrubbere hurtigt vokset sig tl at blive det foretrukne alternativ til brændstof med lavt svovlindhold,” siger Alphaliner.
Analysefirmaet peger på, at den store usikkerhed om merprisen for brændstof med lavt svovlindhold kombineret med et prisfald på installationen af scrubbere fra 5-8 mio. dollar pr. skib til 3-5 mio. dollar pr. skib har gjort denne løsning mere attraktiv for rederierne.
“Flere rederier, der tidligere udtrykte skepsis overfor brugen af scrubbere, har siden skiftet holdning. Alle verdens 12 største containerrederier har nu besluttet sig for denne løsning i varierende omfang,” oplyser Alphaliner.
MSC fører an med et program for installation af scrubbere på mere end 200 skibe. Omvendt vil Maersk, der har udtrykt stor skepsis omkring scrubber løsningen, blot installere dem i ca. 10 pct. af sin flåde, mens franske CMA CGM foreløbig ventes at installere scrubbere på 80 skibe - et antal, der dog kan at stige til over 100 i 2021.
CMA CGM vil dog også i fremtiden benytte LNG-drevne skibe. En række nye mega-containerskibe er således bestilt af det franske rederi med denne løsning. Men udviklingen i antallet af LNG drevne skibe går dog fortsat langsomt med blot 38 skibe leveret eller i ordre på nuværende tidspunkt, skriver Alphaliner.
Kilde: Seatrade Maritime News