Scandlines på Fehmarnbelt Days 2016
Fra tirsdag den 20. til torsdag den 22. september mødes hundredvis af politikere, forretnings- og videnskabsfolk fra hele Skandinavien og Tyskland på HafenCity University i Hamburg i forbindelse med Fehmarnbelt Days 2016. Scandlines øser her af sine mere end 50 års erfaring på Femern Bælt.
Rammerne er sat for at udveksle erfaringer og ideer til at styrke samarbejdet på tværs af grænserne og udvikle området yderligere. Scandlines vil give et indblik i rejsen fra konventionelle dieselelektriske færger via hybridfærger til emissionsfrie færger.
Scandlines har drevet færgeruten Rødby-Puttgarden siden 1963 og har således et intenst kendskab til Femern Bælt-regionen. Færgeruten har lige fra starten været en succes og til dato haft over 280 millioner passagerer.
Siden 1997 har fire dobbeltender- og dobbeltdækkerfærger sammen med særligt gods-færgen M/F Holger Danske sikret en effektiv og pålidelig transportservice over Femern Bælt for både passagerer og fragtkunder. Samme år investerede Scandlines to milliarder kroner i en total modernisering af færgehavnene i Rødby og Puttgarden.
Ruten er løbende blevet udvidet og effektiviseret. Sejltiden er 45 minutter, med en losse- og lastetid på blot 15 minutter i hver havn. Med afgang hver halve time på faste minuttal overføres der årligt over 6,1 millioner passagerer, 1,5 millioner biler, 430.000 fragtenheder og 31.000 busser.
I løbet af 2014 blev de fire færger ombygget fra at være traditionelle dieselelektriske færger til hybridfærger. Hybridsystemet kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift. Scandlines kan som verdens første rederi lagre overskydende energi i batterier, som svarer til 400 hybridbiler.
Scandlines’ vision for fremtiden er fuldstændig emissionsfri færger. Rederiet investerer derfor i de nyeste teknologier og har en klar plan for at overgå til zero emission færger inden for ganske få år. Interesserede er meget velkomne til at kigge forbi Scandlines’ stand for at høre mere om blandt andet færgedrift på Femern Bælt, hybridsystem og zero emission-færger.
Kilde: Scandlines