Scandlines nye fragtfærge får lynbatterier
Scandlines har vagt schweiziske Leclanché som leverandør af det avancerede batterisystem om bord på rederiets kommende fragtfærge, der bliver verdens største emissionsfrie hybridfærge. Færgen skal betjene den 10 sømil lange rute mellem Rødby og Puttgarden.
“Vores team var meget imponeret over Leclanchés teknologi og praktiske erfaringer fra den maritime industri”, siger Christian Thiemer, Technical Superintendent, Scandlines.
Færgen udstyres med de nyeste, hurtigt opladelige 65 Ah battericeller med lang cykluslevetid og en servicelevetid på 10 år. Der er tale om et vandkølet, litium-ion batterisystem, der er et af de mest avancerede og sikre batterisystemer til skibe.
Leclanché vil levere et topmoderne G\NMC batterisystem med en kapacitet på 10,028 kWh, en maksimal spænding på 864 volt og en garanti på 10 år. BESS-systemet anvender en meget redundant arkitektur med 48 batteristrenge fordelt på 8 skabe. De første batterier bliver leveret i januar 2023.
Scandlines’ zero direct emission fragtfærge bliver 147,4 meter lang, 25,4 meter bred med en design-dybgang på 5,3 meter. Dobbeltender-færgen har en kapacitet på 66 fragtenheder, 140 passagerer og en servicefart på 10 knob. Som hybridfærge er overfartstiden 45 minutter. Når færgen alene sejler på batterier, er overfartstiden 70 minutter, og færgen er emissionsfri.
Redaktionen