Scandlines i samarbejde med motorproducent om e-metanol

Scandlines har sat et mål om nul-udledning i 2040 og vil på den baggrund undersøge mulighederne for at benytte e-metanol sammen med motorproducenten Caterpilar i sine hybridfærger på Rostock-Gedser ruten.

Foto: Scandlines

Der er allerede installeret både batterier og vindassisteret fremdrift på to af Scandlines´ hybridfærger, der i 2025 bliver ombygget til plug-in færger, så 12 minutters opladning i havn er nok til elektrisk drift på 80 pct. af overfarten.

Nu har rederiet så indgået et Memorandum of Understanding med Caterpillar om at udvikle en testmotor til e-metanoldrift i 2025. Hvis testen lever op til forventningerne, vil den første dieselmotor kunne blive konverteret i 2027.

-emte

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Redere blæser til kamp mod skibsbrande

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Sejler rundt med stadig flere tomme containere

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Stort fragtskib på grund i Arktis

14.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle