Scandlines fortsætter på Rødby-Puttgarden
Scandlines har ingen planer om at lukke færgeruten Rødby-Puttgarden, når den faste Femern-forbindelse er bygget færdig. Tværtimod, så fortsætter rederiet sejladsen på ruten. Til den tid vil færgerne være betalt helt ned, så rederiets omkostningsbase vil være mindre end Femern-forbindelsens.
”Allerede i 2007 var det klart, at en fremtidig Femern-forbindelse kunne byde på konkurrence fra en tunnel eller bro. Det var og er fortsat vores klare vurdering, at en veldrevet og effektiv færgeoperatør kan konkurrere lønsomt selv efter etableringen af en tunnel – det viser alle vores analyser, og færgedriften på Den Engelske Kanal er et godt eksempel på, at kunder efterspørger alternativer, hvis de er attraktive. Det vil vi være”, siger Peter Wirtz, direktør for kapitalfonden 3i i Tyskland, der ejer Scandlines.
Scandlines har i dag et årligt driftsresultat før afskrivninger (EBITDA) på omkring en milliard kroner ud af en omsætning på fire milliarder kroner. Der er goodwill relateret til Rødby-Puttgarden for mere end 3,5 milliarder kroner, og det beløb er blandt andet baseret på, at der fortsat vil være en positiv indtjening fra Rødby-Puttgarden efter Femern-forbindelsens åbning.
”Staten glemte at ringe til os, for vi har tænkt os at sejle videre, også efter Femern-forbindelsen åbner, men vi vil have fair konkurrencevilkår. Vi er nødt til at kæmpe hele vejen for vores forretning. Vi har faktisk over 1.000 ansatte på ruten, men de arbejdspladser er regeringen åbenbart ligeglad med”, siger Søren Poulsgaard Jensen, adm. direktør for Scandlines.
Scandlines regner med at miste totredjedele af omsætningen på Rødby-Puttgarden, men vil stadig kunne sejle med overskud, evt. ved at justere frekvensen af sejladserne. Rederiet er overbevist om, at eksempelvis lastvognschauffører fortsat vil have brug for et hvil på en færge.
Professor ved DTU Transport Mogens Fosgerau har advaret om, at det økonomiske fundament for den kommende Femern-forbindelse skrider, hvis Scandlines opretholder en priseffektiv færgeforbindelse. Det er i Femern-forbindelsens analyser forudsat, at kun få rejsende vil foretrække at benytte en færgerute frem for en fast forbindelse.
Kilde: Berlingske Business