Scandlines fortsætter på Rødby-Puttgarden

Scandlines har ingen planer om at lukke færgeruten Rødby-Puttgarden, når den faste Femern-forbindelse er bygget færdig. Tværtimod, så fortsætter rederiet sejladsen på ruten. Til den tid vil færgerne være betalt helt ned, så rederiets omkostningsbase vil være mindre end Femern-forbindelsens.

”Allerede i 2007 var det klart, at en fremtidig Femern-forbindelse kunne byde på konkurrence fra en tunnel eller bro. Det var og er fortsat vores klare vurdering, at en veldrevet og effektiv færgeoperatør kan konkurrere lønsomt selv efter etableringen af en tunnel – det viser alle vores analyser, og færgedriften på Den Engelske Kanal er et godt eksempel på, at kunder efterspørger alternativer, hvis de er attraktive. Det vil vi være”, siger Peter Wirtz, direktør for kapitalfonden 3i i Tyskland, der ejer Scandlines.

Scandlines har i dag et årligt driftsresultat før afskrivninger (EBITDA) på omkring en milliard kroner ud af en omsætning på fire milliarder kroner. Der er goodwill relateret til Rødby-Puttgarden for mere end 3,5 milliarder kroner, og det beløb er blandt andet baseret på, at der fortsat vil være en positiv indtjening fra Rødby-Puttgarden efter Femern-forbindelsens åbning.

”Staten glemte at ringe til os, for vi har tænkt os at sejle videre, også efter Femern-forbindelsen åbner, men vi vil have fair konkurrencevilkår. Vi er nødt til at kæmpe hele vejen for vores forretning. Vi har faktisk over 1.000 ansatte på ruten, men de arbejdspladser er regeringen åbenbart ligeglad med”, siger Søren Poulsgaard Jensen, adm. direktør for Scandlines.

Scandlines regner med at miste totredjedele af omsætningen på Rødby-Puttgarden, men vil stadig kunne sejle med overskud, evt. ved at justere frekvensen af sejladserne. Rederiet er overbevist om, at eksempelvis lastvognschauffører fortsat vil have brug for et hvil på en færge.

Professor ved DTU Transport Mogens Fosgerau har advaret om, at det økonomiske fundament for den kommende Femern-forbindelse skrider, hvis Scandlines opretholder en priseffektiv færgeforbindelse. Det er i Femern-forbindelsens analyser forudsat, at kun få rejsende vil foretrække at benytte en færgerute frem for en fast forbindelse.

Kilde: Berlingske Business

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge sejler direkte på værft

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen får 180 millioner støttekroner til el-hurtigfærger

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Landets lodser samles i ny lodsforening

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Diana Shipping på opkøbstogt i USA

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (AST) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

At the end of this course, the learner will be able to Identify and assess risks, having the ability to select control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course