Scandlines får Shippax Award 2014
På Shippax Ferry Shipping Conference, der blev holdt om bord på Tallink Silja’s færge Romantika den 9. - 11. april 2014, modtog Scandlines en Shippax Award 2014 for omstillingen af M/F Prinsesse Benediktes dieselelektriske fremdriftssystem til et banebrydende hybridsystem.
”Det er altid meget tilfredsstillende at blive anerkendt for sit arbejde, og det er endnu mere tilfredsstillende, når anerkendelsen kommer fra branchens kollegaer og på grundlag af vores indsats og strategi vedrørende mere bæredygtig færgefart”, siger Søren Poulsgaard Jensen, CEO i Scandlines.
En uafhængig jury bestående af dedikerede eksperter inden for skibsfart udvælger vinderne, og prisen anses derfor for at være den fineste inden for den kombinerede færge-, ro-ro- og krydstogtsbranche.
Scandlines er det første færgerederi, der i stor skala har formået at lagre overskydende energi i batterier om bord. Scandlines’ hybridfærge M/F Prinsesse Benedikte kan med hybridsystemet optimere driften af skibsmotorerne, så brændstoffet udnyttes bedst muligt.
Scandlines forventer at kunne reducere CO2-udledningen med op til 15 procent. Erfaringerne med hybridsystemet er så gode, at de tre øvrige passagerfærger på Rødby-Puttgarden ombygges til hybridfærger i løbet af 2014.
Hybridsystemet var det første i en række af miljøvenlige investeringer på Rødby-Puttgarden. I oktober 2013 blev M/F Schleswig-Holstein udstyret med en røggasrenser, en såkaldt scrubber. Scrubberen reducerer udledning af svovl og partikler med mindst 90 procent.
De tre øvrige passagerfærger på ruten får installeret scrubber i løbet af 2014 og vil dermed opfylde de nye svovlkrav, der træder i kraft 1. januar 2015. EU støtter Scandlines’ banebrydende hybridprojekt med 6,4 millioner EUR som led i TEN-T-programmet.
Kilde: Scandlines