Scandlines færge får nye Azimuth thrustere
Scandlines færge Deutschland er tilbage i drift efter et månedlangt værftsophold, hvor den har fået skiftet alle fire thrustere med nye avancerede modeller fra Kongsberg Maritime. Sammen med et nyt styresystem forventer rederiet at reducere færgens CO2-udledningen med 10-15 procent.
Færgens propeller består af fire thrustere, to i forenden og to i agterenden og hver kan rotere 360 grader (Azimuth). Hele enheden kan dreje om sin lodrette akse og derved virke som ror. På de hidtidige (push-)thrustere sad propellerdrevet bagest, så vandet først skule forbi thrusteren, inden det nåede til selve propellerdrevet. I de nye sidder propellen forrest på thrusteren, så der opnås et mere homogent flow gennem vandet.
Hver thruster vejer cirka 25 tons og har en diameter på 3,2 m.
Ud over at reducere CO2-udledningen, reduceres undervandsstøj og vibrationer betydeligt. Undervandsstøj er et område, miljøorganisationer har stigende fokus på, da en række havdyr påvirkes negativt af den undervandsstøj.
Samtidig med montering af nye thrustere ændres skrogfaconen omkring hver thruster en smule for at optimere vandtilstrømningen til propellerdrevet.
Under værftsopholdet fik skibsbunden en ny, algeafvisende silikonemaling, der blev udført reparationer på en række ældre rørledninger, på visirerne og lavet malerarbejder i passagerområderne.
Kilde: Scandlines