Scandlines drømmer om grøn færgefart
Scandlines vil gerne bygge fire nye og større færger til Rødby-Puttgarden-overfarten, der er fuldstændig emissionsfri, og derfor har rederiet i samarbejde med Future Ships, udarbejdet et projekt, som de kalder Project Zero
”Jeg skal ikke lægge skjul på, at der er rigtig meget politik i det her projekt. På en høring om Fehmern Bælt hørte vi en ekspert udtale, at byggeriet af tunnelen under Fehmern Bælt fører til udledning af 5-6 millioner tons CO2. Det er dog en sjat. Det fik os til at tænke, hvad nu hvis vi tog udgangspunkt i, at der ikke må være nogle emissioner fra færgefarten”, siger Claus Nikolajsen vice president i Scandlines om baggrunden for projektet.
”Vi satte os nogle simple og klare mål. Der skal være nul emission af CO2, NOx og SOx”, siger
Claus Nikolajsen.
Det mål vil rederiet nå ved at anvende nye energikilder og ved at reducere energiforbruget. Scandlines forestiller sig at bruge en kombination af brændselsceller, solceller samt det såkaldte Flettner-system.
Læs hele artiklen i det seneste udgave af erhvervsmagasinet Maritime Danmark herunder: