Særlig radar opdager olieforurening
Når Flyvevåbnet kigger efter olieforurening på havet, sker det ved hjælp af en særlig radar udviklet af Terma. SLAR-radaren (Side-Looking Airborne Radar) kan opdage selv det mindste tegn på olieforurening op til 25 kilometer væk fra flyet.
”Fordelen er, at man på stor afstand kan se, om der er forandringer i de små krusninger i overfladen, som der vil være, hvis der er spildt olie. Så ved piloterne, at der er noget, de skal se nærmere på”, forklarer Ole Wester, projektleder hos Terma, der har udviklet SLAR 9000, en langtrækkende sensor, der når ud til 15-25 kilometer fra flyet.
Når en olieplet er opdaget, flyver Flyvevåbnets Challenger-fly tættere på for at dokumentere olieudslippet. Derefter beregner man ved hjælp af oplysninger om strømforhold, vind og temperaturer, hvilket skib, der har passeret på det tidspunkt, der passer med udslippet. Men det er ikke Flyvevåbnets opgave. Flyvevåbnet skal bare skaffe dokumentationen. Derefter er det Søværnets Operative Kommando, der har ansvaret for at finde frem til oliesynderen.
Danmark har ifølge internationale aftaler forpligtet sig til at flyve over Østersøen to gange om ugen. Det kniber dog for Danmark med at leve op til de internationale forpligtelser. Ifølge den seneste opgørelse fra Helcom stod danske fly i 2012 kun for fire procent af de miljøflyvninger, der blev gennemført over Østersøen.
Kilde: ing.dk