Sådan kan der snydes med svovlreglerne
Hvis nogle tror, at det ikke kan lade sig gøre at snyde med de nye svovlregler, der træder i kraft ved årsskiftet, kan de godt tro om igen. På konferencen ”Cleaner and more energy efficient shipping” redegjorde Niels Bjørn Mortensen, Regulatory Director hos A.P. Møller-Mærsk, hvor let det vil være at snyde.
Der kan snydes med leveringerne fra bunkerselskaberne. I papirerne skriver man bare, at der er leveret en større mængde marine gasolie (MGO), end det i virkeligheden er tilfældet. Desuden kan rederier angive tanke som MGO tanke, hvorefter de hælder heavy fuel oil i dem. Det er tænkte eksempler, som Niels Bjørn Mortensen fremlagde på konferencen.
Ifølge EU-Kommissionen er det kun et ud af 1.000 skibe, der bliver kontrolleret for, om det overholder svovlreglerne.
Niels Bjørn Mortensen har også slået til lyd for, at det er af største betydning, at loven bliver effektivt håndhævet, hvilket er ensbetydende med, at myndighederne gennemfører en effektiv kontrol af skibene i ECA-områderne.
Kilde: Ship & Bunker