Royal Arctic Line bryder med P+S Werften
Royal Arctic Lines medarbejdere har nu forladt P+S Werften i Stralsund, og fem skibe rederiet havde kontraheret på værftet er annulleret. De 400 millioner kroner rederiet har forudbetalt vil blive krævet betalt tilbage via de indgåede bankgarantier.
”Det er en sjælden oplevelse at være ked af, at der kommer flere hundrede millioner ind på kontoen, men det er faktisk den situation vi står i. Det har været en nedslående oplevelse at følge værftets deroute, men vi håber på en hurtig afklaring og bestilling (kontrahering) af nye skibe”, siger administrerende direktør Jens Andersen, Royal Arctic Line.
I den korte periode hvor det har været klart hvilken vej det gik for værftet, har Royal Arctic Line haft to fokusområder: levetidsforlængelse af den nuværende flåde, samt sondering af markedet for værfter.
”Vi har haft en løbende dialog med ejeren. Det har fungeret meget tilfredsstillende, og vi har sat stor pris på den forståelse der har været, for den ærgerlige proces vi har været igennem. Af hensyn til den tyske konkurslovgivning er det meget lidt vi har kunnet sige offentligt, men har måttet indskrænke informationen til ejerens repræsentanter. Det har Departementet og Naalakkersuisut heldigvis været meget forstående overfor”, siger Jens Andersen.
Levetidsforlængelsen af de eksisterende skibe er igangsat, og de kommende år vil der blive sejlet efter det kendte mønster fra de foregående år både til byer og bygder.
Først med udbetalingen af bankgarantierne kan Royal Arctic Line gå i konkrete forhandlinger med de potentielle værfter. Det forventes at der kan laves aftaler inden for kort tid, med en forventet levering af de første nybygninger i slutningen af 2014. Der kigges hovedsagelig på værfter i Europa.
At det gik så galt for P&S Werften har været en overraskelse for alle, og Royal Arctic Line er ikke ene om den oplevelse
”Vores forarbejde var meget grundigt, med dygtige rådgivere, og byggeriet er finansieret af en af Tysklands største investeringsbanker KfW. Så der var ingen der havde set faresignalerne, før det lige pludselig gik meget hurtigt”, siger Jens Andersen.
I den situation er Royal Arctic Line yderst tilfredse med at der var godt styr på forarbejdet med bankgarantier, og at alle de investerede penge nu er på vej tilbage til selskabet.
Kilde: RAL