Rolls-Royce skal levere gasmotor
Rolls-Royce fra Bergen har indgået en samarbejdsaftale med det spanske energiselskab Gas Natural Fenosa om at udvikle og installere en ren gasmotor på den Balearia-opererede færge Abel Matutes. Det er første gang, at Rolls-Royce skal levere en ren gasmotorinstallation på en europæisk-flaget færge, der skal sejle uden for Norge.
”Spanien har potentialet til at blive en betydelig aktør på LNG-markedet. Aftalen med Gas Natural Fenosa er et gigantisk skridt fremad med hensyn til reduktion af emissioner forud for, at den fremtidige emissionslovgivning træder i kraft”, siger John Knudsen, adm. direktør for Rolls-Royce, Commercial Marine.
Ro/pax-færgen Abel Matutes på 29.670 ton blev leveret i 2010 fra det spanske skibsværft Hijos de J Barreres. Den vil blive udstyret med en LNG-dreven Rolls-Royce Bergen C26:33 LG AG hjælpemotor, som skal generere 1560 kWh ren energi, hvilket vil reducere udledningen, når færgen er i havn i Barcelona og Palma de Mallorca.
Gas Natural Fenosa er førende inden for promoveringen af CNG/LNG som alternativt brændstof i Spanien og analyserer også implementeringen af naturgas som brændstof til alle typer skibe med det formål at reducere den maritime transports miljøpåvirkning.
Balearia er et spansk rederi med en flåde på 20 skibe, der sejler mellem den iberiske halvø, Balearerne, Gibraltar-strædet og Bahamas. Rederiet har forpligtet sig til at udvikle LNG som et maritimt brændstof.
Det ventes, at gasmotorinstallationen vil reducere CO2-udledningen med 40 procent samtidig med, at det vil reducere brændstofomkostningerne.
Balearia og Rolls-Royce vil udføre præinstallationsarbejdet i begyndelsen af 2015 forud for skibets planlagte tørdokning senere på året.
Når Abel Matutes vil ligge i havn, vil gasmotoren blive forbundet med distributionsinfrastrukturen i land eller LNG-tanken ombord. Færgen vil også forbruge naturgas ved havnemanøvrer i forbindelse med ankomst og afgang, og naturgassen vil derved erstatte den almindelige heavy fuel oil, der hidtil er blevet brugt til disse formål.
Anvendelsen af gasmotorteknologien vil føre til besparelser svarende til 4.000 ton CO2, over 60 ton NOx og seks ton SOx årligt.
Kilde: Rolls-Royce