Robotter tager det farlige arbejde
APM Terminals har oplevet otte dødsulykker i de første syv måneder af 2014, og ulykkerne har især fundet sted i containerterminaler i Afrika, Asien og Mellemøsten. Men med den nye containerterminal i Rotterdam Havn, Maasvlakte II, vil APM Terminals med automatisering forhindre sådanne ulykker.
”Da vi begyndte at designe terminalen tilbage i 2008, var det vores vision at skabe et hidtil uset sikkerhedsniveau, hvor der slet ikke kommer mennesker i nærheden af de mange store maskiner, der udfører tunge løft og hurtige bevægelser overalt på terminalområdet”, siger Frank Tazelaar, projektchef hos APM Terminals i Rotterdam.
Maasvlakte II-terminalen er derfor designet, så lastbilchaufførerne i fremtiden slet ikke får lov at bevæge sig ind på havneområdet. I stedet vil førerløse robot-trailere køre rundt med containerne. Trailerne bliver guidet rundt på havneområdet af sensorer, der er indbygget i asfalten. Robot-traileren modtager containeren fra en kran på havnekajen og kører den hen til terminalens udgang, hvor en kran løfter containeren henover hegnet og ud på en opsamlingsplads for lastbiler.
De dødsulykker, som APM Terminals har oplevet, er nemlig typisk sket i forbindelse med de lastbiler, som rundt inde på havneområdet. En ulykke kan ske, hvis chaufføren forlader lastbilen og går ud på havneområdet på egen hånd. Derfor har man i den nye containerterminal i Rotterdam sikret sig, at der ikke er mennesker, der hvor der kan opstå en farlig situation. Desuden vil kranerne på kajen også være førerløse en stor del af tiden.
Hvis planen overholdes, vil Maasvlakte II-terminalen være klar til indvielse i oktober. Der vil på det tidspunkt være 1000 meter kaj og 20 meters vanddybde, som sikrer, at selv de største containerskibe vil kunne anløbe terminalen.
Kilde: Dagbladet Børsen