Robert Uggla: Vi har det hårdt lige nu

Topchefen for det Mærsk-ejede tankskibsrederi Broström, Robert Uggla, erkender, at rederiet har det hårdt lige nu. Han ser også ret pessimistisk på produkttankmarkedet resten af året, men på lang sigt vurderer han at mulighederne er store.

"Vi har det hårdt lige nu. Første kvartal var ganske fornuftigt, på grund af en kold vinter hvor raterne gik op. Men resten af året ser jeg ret pessimistisk på. Jeg tror at det bliver et svært marked", siger Robert Uggla til maritimedanmark.dk.

Robert Uggla er dog overbevist om, at Broström kommer til at klare sig godt, set i forhold til konkurrenterne,

"Men ser vi på længere sigt, over de næste 5 til 10 år, så tror jeg, at der er fantastiske muligheder. Vi har da også lige kontraheret flere nye tankskibe", siger Uggla.

Maersk Tankers købte i januar 2009 Broström for 7,3 milliarder svenske kroner. Til sammen råder de to rederier over verdens største flåde af produkttankere på 275 skibe. Heraf drives de mindste, skibe på under 25.000 DWT, af Broström.

Rederiet beskæftigede ved opkøbet 1285 medarbejdere - heraf de 285 i land. I dag er over halvdelen af de landbaserede stillinger skåret væk.

"Der er stadigvæk besparelser at hente i Broström", siger Robert Uggla.

"Men de store besparelser er fundet. Der kommer ikke flere store fyringsrunder, organisationen er på plads nu".

Broström er i dag en del af Maersk Tankers, men I har fortsat hovedsæde i Göteborg. Fortsætter Broström med at være et svensk rederi?

"Hvis du ser på landorganisationen, så findes der få argumenter for at flytte virksomheden. Den svenske krone betyder, at lønnen i Sverige er ret konkurrencedygtig, set i en Skandinavisk sammenhæng. Så at flytte virksomheden til København er, set i det perspektiv, ikke specielt fornuftigt", siger Uggla.

"Men hvis man ser på skibenes drift, så er omkostningerne klart højere - set i forhold til f.eks. Danmark. Og der må man se en forandring, fra regeringens side og fra fagforeningernes side - ellers har Broström ikke noget valg. Så kan vi blive tvunget til at flytte".

"Lige nu har vi valgt en passiv holdning i spørgsmålet, fordi vi er nye på banen, fordi vi lige har overtaget rederiet. Men naturligvis følger vi med i vore partneres valg, og der har vi f.eks. lige set Terntank flage ud til Danmark. Så jeg kan ikke sætte en dato eller give dig en deadline, men vi følger udviklingen tæt. Og jeg er bekymret, ud fra et svensk perspektiv", siger Robert Uggla.

Det skabte stor opmærksomhed da Robert Uggla satte sig i chefstolen hos Broström i september sidste år. Ikke så meget fordi han kun var 31 år, men mere fordi han er Mærsk Mc-Kinney Møllers barnebarn. Søn af Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla og svenske Gustav Peder Hansson Uggla

Det er ikke nogen hemmelighed, at du er født ind i Mærsk familien. Er det, når alt kommer til alt, en fordel eller en ulempe for dig i dit nuværende job ?

"Det vil jeg ikke kommentere på. Men jeg håber, at jeg bliver bedømt på mit arbejde", siger Robert Uggla til maritimedanmark.dk.

Robert Uggla deltog onsdag i en international maritim konference på Ålandsøerne, arrangeret af Åland International Institute of Comparative Island Studies med støtte fra EMUC og Danmarks Rederiforening.

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

18.09.2025Maritimedanmark.dk

Toldkrig vender op og ned på globale fragtmønstre

18.09.2025Maritimedanmark.dk

Færre skyggeflåde tankskibe gennem dansk farvand

18.09.2025Maritimedanmark.dk

Bjærgningsplan for Thamesborg afleveret

18.09.2025Maritimedanmark.dk

Trumps toldkrig presser Panamakanalen

17.09.2025Maritimedanmark.dk

Fjernelse af brændstof fra sunket skib tæt på afslutning

17.09.2025Maritimedanmark.dk

Kritik af IMOs Net-Zero klimamål tager til

16.09.2025Maritimedanmark.dk

Hurtigfærgen Lilleøre taget ud af drift

16.09.2025Maritimedanmark.dk

USA angriber endnu et narkoskib

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle