Ringe forarbejde var årsag til dobbeltforlis

Havarikommisionen har udarbejdet en Søulykkesrapport om MÆRSK BATTLER's tab af slæb og forliset af MÆRSK SEARCHER og MÆRSK SHIPPER i december 2016. Rapporten stiller spørgsmål ved, om det var forsvarligt at bugsere de to Maersk Supply fartøjer side om side.

Natten mellem den 21. og 22. december 2016 kæntrede og sank de danske offshore-serviceskibe MÆRSK SEARCHER og MÆRSK SHIPPER cirka 65 sømil ud for den franske kyst, mens de blev bugseret af et tredje offshore-serviceskib, MÆRSK BATTLER, undervejs til Aliaga i Tyrkiet.

MÆRSK SEARCHER og MÆRSK SHIPPER var sammenkoblet side om side under sørejsen. Undervejs gennem Den Engelske Kanal, kollapsede fenderne mellem de bugserede skibe, som derfor kom i direkte kontakt.

Herved skete der skade på skibenes aptering, hvilket medførte en vandindtrængning på MÆRSK SEARCHER. MÆRSK SEARCHER kæntrede og sank, og herefter blev MÆRSK SHIPPER trukket med ned. Det lykkedes besætningen på MÆRSK BATTLER at udføre et kontrolleret brud på slæbewiren.

Det konkluderes i rapporten, at tabet af fenderne samt de bugserede skibes kollision og vandfyldning var blevet behandlet i en risikovurdering, og at der fandtes risikobegrænsende initiativer. Disse initiativer var imidlertid ineffektive. Havarikommissionen konkluderer, at de risikobegrænsende strategier hovedsageligt fokuserede på at mindske risikofaktorerne enkeltvis og kun efterlod ringe eller ingen mulighed for akut interaktion mellem risikofaktorerne.

Den Maritime Havarikommission anså MÆRSK SEARCHER og MÆRSK SHIPPER's forlis for at være en alvorlig ulykke på grund af den potentielle risiko for forurening af havmiljøet. Derfor indledte havarikommissionen efter aftale med de franske myndigheder en undersøgelse af ulykken med henblik på at fastslå, hvilke omstændigheder der førte til MÆRSK SEARCHER og MÆRSK SHIPPER’s forlis.

Havarikommissionen anser MÆRSK SEARCHER og MÆRSK SHIPPER’s forlis for at være en systemisk ulykke. Det betyder, at det ikke er muligt at isolere de lokale og tekniske forhold om bord på MÆRSK BATTLER fra de forudgående organisatoriske hændelser og forhold, der fandt sted flere måneder tidligere.

Undersøgelsen af MÆRSK SEARCHER og MÆRSK SHIPPER’s forlis består således af to dele: Den fokuserer på de tekniske omstændigheder, der førte til de to skibes forlis, samt på de organisatoriske omstændigheder, der fremmede disse tekniske omstændigheder.

Søulykkesrapporten er udarbejdet på engelsk og findes HER

Kilde: Havarikommisionen

CBS-HD

Sponseret

CBS søsætter ny HD-uddannelse til Det Blå Danmark

Relateret indhold

04.10.2024Maritimedanmark.dk

Video viser forgæves kamp mod Houthie.drone

04.10.2024Maritimedanmark.dk

Historisk stort iltsvind i de danske farvande

03.10.2024Maritimedanmark.dk

Novo Nordisk vil flyve medicin til USA

03.10.2024Maritimedanmark.dk

Ellen har igen problemer med batterierne

02.10.2024Maritimedanmark.dk

Afstemning om krydstogt-fri dag

02.10.2024Maritimedanmark.dk

Hapag-Lloyd afgiver store nybygningsordrer

01.10.2024Maritimedanmark.dk

Rederierne roser statsministerens åbningstale

30.09.2024Maritimedanmark.dk

Ruby ankret op ud for London

Jobmarked

Se alle

ZITON A/S

ZITON søger Operations Manager til Operationsafdelingen

I ZITON kigger vi ind i en fremtid med vokseværk og derfor skal vi være forberedt og sikre, at vi har de rigtige personer med på holdet. Derfor søger vi en Operations Manager til vores operationsafdeling.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svitzer

Technical Superintendent, Scandinavia

We are seeking a structured and enthusiastic team player in the Svitzer Scandinavia Technical Team, to assist the vessels, the Technical Team and the rest of the Svitzer organisation with technical and administrative support.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

26.10.2024

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent

Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

27.10.2024

DTU Aqua

1. Styrmand - DTU Aqua

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib? DANA er et forskningsskib bygget primært til fiskeriforskning. Skibet udfører hvert år en række fisketogter for DTU Aqua af typisk 3 – 5 ugers varighed, men udfører også andre typer togter, herunder multifunktionstogter med mange forskellige opgaver, både for DTU Aqua, andre DTU-institutter samt andre universiteter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

13.10.2024

Udviklingsselskabet By & Havn I/S

By & Havn søger Havnefoged til Københavns Havn

Er du erfaren leder med maritim faglig tyngde, - og drømmer du om at løfte sikkerhedsansvaret i hovedstadens havn? Så er det måske dig, som vi leder efter som ny havnefoged i Københavns Havn.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

13.10.2024

Rømø havn

Ny havnechef til Rømø Havn

Da vores nuværende havnechef har valgt at gå på pension, søger vi en afløser til den ledige stilling som havnechef.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Rohde Nielsen

Skipper til slæbebåd

Rohde Nielsen søger en engageret og dygtig skipper til en af vores slæbebåde.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.10.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark