Rettidigheden falder fortsat i august
Rettidigheden for skibe og ruter i Seaintelligence Maritime´s månedlige analyse faldt i august for anden måned i træk og er nu under 80 pct. Men bag tallene gemmer sig store udsving både i forhold til ruter og alliancer. 2M alliancen med Maersk har således fremgang.
På de tre store øst-vest ruter, der dækkes af de tre store alliancer, øger 2M med Maersk og MSC rettigheden til 93 pct. i gennemsnit, fulgt af Ocean Alliance med 87 pct., der begge ligger markant over det globale gennemsnit. THE Alliance ligger langt efter med 74 pct, skriver analytikeren, Lars Jensen,
Han fremhæver, at der også er enorme forskelligheden på rettigheden på de forskellige ruter. Således topper den for alle tre alliancer på Asien-Middelhavet, hvor deres skibe ankommer og sejler til tiden i mere end 90 pct. af tilfældene. Også her topper 2M alliancen med en rettidighed på hele 98,7 pct.
Omvendt forholder det sig på Asien-Afrika ruterne, hvor rettidigheden er faldet til 44 pct.
- en nedgang på 12 pct-point i forhold til samme periode sidste år. Også her dækker gennemsnitstallet over store forskelle. Således ankommer den bedst performende til tiden i 63 pct. af tilfældene, mens den dårligste ligger på 17 pct.
“Der er to forskellige - men lige valide - konklusioner at drage. Den ene er, at pålideligheden fra et globalt perspektiv fortsat er et problem i forhold til at rettidig styring af supply-chains. Det andet er, at afskibere i den grad kan vælge mellem forskellige niveauer af rettidighed, og indenfor de enkelte ruter kan der godt være ret store forskelle på de niveauer, der tilbydes fra de konkurrerende rederier,” skriver Lars Jensen i en kommentar til august-tallene.
Kilde: Lars Jensen, linkedin