Renas kaptajn undskylder offentligt
Kaptajnen fra Rena har offentlig undskyldt t til newzealænderne for årsagen til landets værste miljømæssige maritime katastrofe og forsøg på at dække over sin rolle. Han ønskede at undskylde over for dem, der stadig beskæftiger sig med virkningerne af Renas grundstødning ud for Tauranga.
"Vi troede ikke, det ville komme til det punkt. Selvfølgelig er vi kede af det. I løbet af forhørene og undersøgelserne, blev vore undskyldninger optaget på bånd, men det var kun til brug for myndighederne, og ikke for offentligheden", sagde kaptajn Mauro Balomaga.
Kaptajnen udtaler fra Filippinerne, hvortil han blev deporteret i denne måned efter afsoning af lidt over tre måneders fængsel i New Zealand, at han følte skyld over at erkende sin hensynsløse adfærd, der førte til at strandene blev oversvømmet med fuelolie, der havde lækkede fra skibet. Balomaga og hans navigatør, Leonil Relon, blev fængslet efter at have indrømmet at have skudt genvej på vej til havnen i Tauranga den 5. oktober sidste år. Revet havde optrådt som et radarekko 15 minutter før grundstødningen klokken 02:14, men Balomaga sagde, havariet kom som et chok.
Da Rena pløjede ind i Astrolabe Revet med en fart på 17 knob, instruerede Balomaga navigatøren i at ændre GPS logbogen så den viste, at skibet havde sejlet en anden rute. Han indrømmede bedrageriet en måned senere. Han har fortalt til The New Zealand Herald, at han gjorde det for at beskytte Relon.
"Det var virkelig uventet. Vi regnede ikke med at være i stand til at skjule det helt, men at vi kunne begrænse skaden, og vi kunne redde skibet . Det var vores tanker i første omgang",siger kaptajnen.
"Det var ganske hårdt dengang, men vi var nødt til at være modige, og vi var nødt til at mande os op og vise handlekraft. Vi skulle tænke på sikkerheden for besætningen om bord, og
gøre, hvad vi kunne for at minimere skader på miljøet ", fortæller Balomaga.
Balomaga, en af Costamare Shipping mest erfarne søfolk, havde en ren straffeattest før grundstødningen. Hans firma fortsætter med at støtte ham, og han har håbet om en dag at vende tilbage til havet.
Hvis han får tilladelse, ønsker han, der er far til fem, at besøge New Zealand for at takke de lokale filippinere, som støttede ham, mens han var i politiets varetægt.
Han håber, at de erfaringer, der kan drages fra katastrofen, gør, at New Zealand opretter obligatoriske sejlruter. Disse særlige ruter er blevet anbefalet af Maritime Union og The Green Party. Transportminister Gerry Brownlee siger, at sådanne sejlruter er dyre at etablere og kontrollere.
Transportministeriets embedsmænd fortæller Herald, at ruterne ikke nødvendigvis er en garanti for at skibene holder sig til dem, eller at de forebygger ulykker, hvis der sker navigationsfejl.
Kilde: The New Zealand Herald