Renas kaptajn undskylder offentligt

Kaptajnen fra Rena har offentlig undskyldt t til newzealænderne for årsagen til landets værste miljømæssige maritime katastrofe og forsøg på at dække over sin rolle. Han ønskede at undskylde over for dem, der stadig beskæftiger sig med virkningerne af Renas grundstødning ud for Tauranga.

"Vi troede ikke, det ville komme til det punkt. Selvfølgelig er vi kede af det. I løbet af forhørene og undersøgelserne, blev vore undskyldninger optaget på bånd, men det var kun til brug for myndighederne, og ikke for offentligheden", sagde kaptajn Mauro Balomaga.

Kaptajnen udtaler fra Filippinerne, hvortil han blev deporteret i denne måned efter afsoning af lidt over tre måneders fængsel i New Zealand, at han følte skyld over at erkende sin hensynsløse adfærd, der førte til at strandene blev oversvømmet med fuelolie, der havde lækkede fra skibet. Balomaga og hans navigatør, Leonil Relon, blev fængslet efter at have indrømmet at have skudt genvej på vej til havnen i Tauranga den 5. oktober sidste år. Revet havde optrådt som et radarekko 15 minutter før grundstødningen klokken 02:14, men Balomaga sagde, havariet kom som et chok.

Da Rena pløjede ind i Astrolabe Revet med en fart på 17 knob, instruerede Balomaga navigatøren i at ændre GPS logbogen så den viste, at skibet havde sejlet en anden rute. Han indrømmede bedrageriet en måned senere. Han har fortalt til The New Zealand Herald, at han gjorde det for at beskytte Relon.

"Det var virkelig uventet. Vi regnede ikke med at være i stand til at skjule det helt, men at vi kunne begrænse skaden, og vi kunne redde skibet . Det var vores tanker i første omgang",siger kaptajnen.

"Det var ganske hårdt dengang, men vi var nødt til at være modige, og vi var nødt til at mande os op og vise handlekraft. Vi skulle tænke på sikkerheden for besætningen om bord, og

gøre, hvad vi kunne for at minimere skader på miljøet ", fortæller Balomaga.

Balomaga, en af Costamare Shipping mest erfarne søfolk, havde en ren straffeattest før grundstødningen. Hans firma fortsætter med at støtte ham, og han har håbet om en dag at vende tilbage til havet.

Hvis han får tilladelse, ønsker han, der er far til fem, at besøge New Zealand for at takke de lokale filippinere, som støttede ham, mens han var i politiets varetægt.

Han håber, at de erfaringer, der kan drages fra katastrofen, gør, at New Zealand opretter obligatoriske sejlruter. Disse særlige ruter er blevet anbefalet af Maritime Union og The Green Party. Transportminister Gerry Brownlee siger, at sådanne sejlruter er dyre at etablere og kontrollere.

Transportministeriets embedsmænd fortæller Herald, at ruterne ikke nødvendigvis er en garanti for at skibene holder sig til dem, eller at de forebygger ulykker, hvis der sker navigationsfejl.

Kilde: The New Zealand Herald

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark