Rekordhøjt antal fejl på Polaris skibe
Det kritiserede sydkoreanske rederi, der ejede det forliste Stellar Daisy, har gennem de seneste tre år fået konstateret godt 400 fejl ved deres skibe ved havnestatskontroller. Alligevel er meget få skibe blevet tilbageholdt. Også Stellar Daisy fik lov at sejle videre med fejl.
Standarden på Polaris Shippings skibe karakteriseres på baggrund af de mange fejl som “meget lav” af Tokyo MOU, der tæller havne kontrolmyndighederne (PSC) i 20 lande i Asien-Stillehavs regionen.
Manglerne blev opdaget under 117 skibsinspektioner, overvejende i Kina og omfattede 393 ikke-sikkerheds relaterede fejl og 12 sikkerheds relaterede.
Det værste eksempel er fra februar 2015, hvor det 149.518 dwt Solar Orion, der er bygget i 1990, blev stoppet i Gladstone i Australien med 20 fejl og mangler. Deriblandt fejl relateret til strukturelle forhold, brandsikkerhed, navigationssikkerhed, redningsmateriel og motorer. Men ifølge myndighedernes optegnelser blev alle skibe med konstaterede fejl tilbageholdt, skriver TradeWinds.
Et af de skibe, der fik lov at sejle videre med fejl, var Stellar Daisy, der forliste i Sydatlanten og trak 22 besætningsmedlemmer i døden.
Skibet blev inspiceret blot en måned før forliset, hvor myndighederne i Kina fandt seks fejl, herunder to relateret til vandtæthed, en i forhold til forureningsbekæmpelse og tre i forhold til besætningsmedlemmernes forhold.
Alligevel fik skibet lov til at sejle ud på den skæbnesvangre sejlads uden at være blevet repareret. Ifølge TradeWinds havde et konkurrerende rederi fra Singapore med en flåde på samme størrelse og type, omend meget yngre skibe, i samme periode fået konstateret under det halve af de godt 400 fejl på Polaris-skibene.
Kilde: TradeWinds.