Rekordår for Nordøstpassagen
Rusland har ventet at godstransporten på den nordlige søvej til stige til 1,5 millioner tons i 2012. Den ene million tons blev nået tidligere i denne måned. Indtil videre 35 fartøjer i år har taget det arktiske genvej mellem kontinenterne.
Det danske rederi Nordic Bulk Carriers to skibe "Nordic Odyssey" og "Nordic Orion" har bidraget væsentligt til, at rekorden blev slået. De to skibe alene har bragt i alt 261.903 tons jernmalm fra Murmansk til Huanghua i Kina. Der er i alt sejlet jernmalm mellem Murmansk og Kina fire gange i år.
BarentsObserver havde forudsagt, at mængden af gods transporteret gennem Nordøstpassagen(NSR) denne sommer ville slå den tidligere rekord, selv efter en langsom start tidligere i sæsonen.
Den samlede last transporteret på NSR er allerede næsten 200.000 tons mere end sidste år. Det viser nye opdaterede tal fra Rosatomflot. 35 fartøjer har transporteret i alt 1.022.577 tons af forskellige varer mellem Europa og Asien denne sommer og sæsonen er endnu ikke slut.
I sæsonen 2011 transporterede 34 skibe i alt 820.789 tons i løbet af de fem måneder ruten var åben.. I 2011 nåede det sidste skib Stillehavet den 18. november. Det markerede den længste sejlsæson via Nordøstpassagen nogensinde. I år er isforholdene i Arktis endnu mere gunstige for rederierne, da isens udbredelse er på det hidtil laveste niveau. Sejlsæsonen kan stadig vare op til en måned.
19 af skibene sejlede fra vest til øst, 16 i den modsatte retning. 20 fartøjer transporterede flydende last, fire transporteret bulk og en transporterede fisk. Fem skibe sejlede i ballast, mens fem andre sejlede i såkaldte "repositionering ballast«. Blandt disse var den kinesiske isbryder Xuelong,
Olieprodukter udgør den største last gruppen på NSR i 2012. I alt 590.000 tons dieselolie, gas kondensat, jetbrændstof og smøremidler blev transporteret på 20 fartøjer. Den største enkelte last var på 66.462 tons jetbrændstof, der leveredes fra Yosu i Sydkorea til Porvoo i Finland på det norske tankskib Marika.
Nordøstpassage har en gang været anvendt til transport af fisk denne sommer. Det var reeferen Skyfrost, der bragte 8265 tons frossen fisk fra Kamchatka til St.Petersburg.
Tre skibe er i øjeblikket på vej fra Europa til Asien, mens et fartøj sejler i den modsatte retning, viser data fra Rosatomflot.
Kilde: Barents Observer