Regningen efter Costa Concordia vokser
Det vælter fortsat ind med regninger hos de forsikringsselskaber der skal betale for fjernelsen af det italienske krydstogtskib Costa Concordia, der sidste år kæntrede ud for den lille klippeø Giglio.
Fjernelsen af det gigantiske krydstogtskib var oprindelig sat til at skulle ske nu, men tekniske vanskeligheder har gang på gang forsinket projektet, og gjort det stadig dyrere.
”De italienske myndigheders beslutning om, at Coasta Concordia skulle bjærges i ét stykke, i stedet for at blive hugget op på stedet, har øget omkostningerne meget betydeligt”, siger Paul Jardine, COO i Catlin, til Financial Times
Catlin, der som underwriter driver et af de største syndikater hos Lloyds of London, forventer nu, at dets andel af regningen efter Costa Concordia løber op i 51 millioner dollar, mod tidligere ventet 35 millioner dollar.
”De italienske myndigheder betaler jo ikke regningen. Det gør forsikringsselskaberne og de skibets ejer … så frustrationerne vokser”, siger Jardine, og gør opmærksom på, at de løbske omkostninger i sidste ende vil gøre det dyrere for krydstogtselskaberne at tegne forsikringer fremover.
Kilde: Financial Times.