Regeringen arbejder for øget svovlkontrol
Den danske regering presser på for at få landene i Østersøen til at optrappe deres kontrol af svovlindholdet i skibenes brændstoftanke. Det sker såvel bilateralt som i EU-regi, oplyser Miljøminister Kirsten Brosbøl.
Ifølge Danmarks Rederiforening mister danske rederier allerede nu kontrakter fra starten af næste år, fordi de danske rederier - i modsætning til mange udenlandske rederier - indregner ekstraudgift til dyrere svovlfattigt brændstof i deres tilbud for sejlads i ECA-farvande.
Dermed står danske rederier til at miste markedsandele fordi de overholder miljøkrav andre ser stort på. Samtidig udebliver miljøeffekten.
”Det er omsonst, at danske redere skal bruge masser af penge på det her, hvis det i det store billede næsten ikke har nogen miljøeffekt”, siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening til Politiken.
Rederiforeningen har længe opfordret regeringen til at tage affære og sikre sig at de nye skærpede miljøkrav der træder i kraft fra årsskiftet bliver overholdt. En opfordring som regeringen ifølge Miljøminister Kirsten Brosbøl har fulgt op på.
”Jeg forstår fuldt ud, at Rederiforeningen og andre er optaget af det her spørgsmål, også fordi danske redere har handlet eksemplarisk og investeret i miljøforbedringer, så det vil være konkurrenceforvridende, hvis det ikke sikres, at de nye regler håndhæves bredt. Her er det ganske rigtigt afgørende at få taget det op med Østersølandene og i EU-regi. Jeg har allerede talt med min polske kollega om det, og det er noget, vi løbende forsøger at få drøftet med de andre lande”, siger Kirsten Brosbøl til Politiken.
man vil håndtere problemstillingen, og desuden understreger de danske myndigheder, at det er vigtigt at håndtere disse spørgsmål i et internationalt samarbejde.
Fra 1. januar 2015 skal skibe, der sejler i Nord- og Østersøen samt Den Engelske Kanal, nedsætte mængden af svovl i udledningen med 90 procent til 0,1 procent.
Herhjemme har Søfartsstyrelsen og Miljøstyrelsen fremlagt en handlingsplan for, hvordan man vil håndtere kontrolindsatsen.
Kilde: Politiken