ReFlow leverer ny klimamodel til Scandlines
Den danske start-up virksomhed ReFlow har indgået en aftale med Scandlines om at levere en digital klimamodel til rederiets kommende zero direct emission fragtfærge. Færgen udstyres med en af verdens største batteripakker, 10 MWh, og kan lades lades op på blot 17 minutter i havn.
”Det vil være første gang, at der bliver lavet livscyklusberegninger på en færge i denne stil - det vil være verdenshistorie. Livscyklusvurderinger eller LCA kan give en detaljeret opgørelse over produkters miljøpåvirkning – endda produkter og løsninger, der endnu ikke er indkøbt eller produceret og vil derved medvirke til at sikre fremtidens færger”, siger Rasmus Elsborg-Jensen, CEO og grundlægger af ReFlow.
Scandlines’ zero direct emission fragtfærge, der forventes færdig i 2024, bliver 147,4 meter lang, 25,4 meter bred med en design-dybgang på 5,3 meter. Dobbeltender-færgen har en kapacitet på 66 fragtenheder, 140 passagerer og en servicefart på 10 knob. Som hybridfærge er overfartstiden 45 minutter. Når færgen alene sejler på batterier, er overfartstiden 70 minutter.
”Vi kommer til i fremtiden at evaluere nye løsninger, før de bliver indkøbt, for at sikre, at deres klimaprofiler lever op til en vis standard eller måske er bedre – på den måde er vi over tid med til at gøre vores færger grønnere i takt med, at der bliver opfundet nye grønne løsninger”, siger Fini A. Hansen, VP Fleet hos Scandlines.
”Livscyklusvurderinger er i Danmark og EU den anbefalede metode til at understøtte de klimaudsagn, som en virksomhed måtte have omkring et produkt og er derfor også tænkt ind i ny EU-klimapolitik. Det er meget positivt at se et rederi som Scandlines, der viser ansvar på denne måde, før det potentielt bliver et lovkrav”, siger Rasmus Elsborg-Jensen, der også er udnævnt som europæisk klimapagt-ambassadør.
Redaktionen