Rederiforeningen: Ny film et vigtigt input
Den nye danske film, Kapringen, er et væsentligt bidrag til at fastholde fokus på den ulykkelige og uholdbare situation for søfolk og rederier, der lider under piraternes hærgen ud for Afrikas Horn, Det vurderer Danmarks Rederiforening.
”Filmen sætter fokus på den historie, vi som branche kan have svært ved at formilde, nemlig den menneskelige pris, som søfolk og rederier, der bliver ofre for piraternes kriminelle hærgen, må betale. Jeg håber, at filmen kan være med til at fastholde fokus på dette problem så det internationale samfund, regeringer og andre organisationer forstår alvoren og ikke lukker øjnene for, at situationen er aldeles uholdbar”, siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen.
Han håber, at ”Kapringen” kan medvirke til at skabe nyt fokus på, hvordan regeringer og det internationale samfund kan komme dette enorme problem til livs.
”Vi må ikke glemme, at der sidder cirka 170 mennesker som gidsler dernede lige nu. Det er 170 for mange. Rederierne har ved at følge retningslinjerne for sejlads i området, ved at forberede sig til tænderne og ved at bruge bevæbnede vagter, når det er nødvendigt, forhindret mange angreb og gidseltagninger. Udfordringen med hele dette uvæsen er, at man fra det internationale samfunds side langt fra har løst problemets udspring, som findes på land i Somalia. Derfor er det alt for tidligt at hvile på laurbærrene, fordi aktiviteten daler i en periode”, siger Jan Fritz Hansen.
”Kapringen” er blevet til i et samarbejde med Clipper, som er et af de danske rederier, der har mærket pirat-problemerne helt tæt på.
Filmen blev optaget om bord på et lejet skib, Rozen, der selv tidligere har været kapret, og som flere gange har været udsat for piratangreb. Nogle af de søfolk der var gidsler mens skibet var kapret, befinder sig fortsat om bord og medvirker i små roller i filmen. Piraternes våben er også originale piratvåben, der tidligere er blevet beslaglagt af de kenyanske myndigheder.
Rozen, der er bygget hos J.J. Sietas og færdiggjort på Norderwerft, sejlede fra 1993 til 1996 for rederiet A.C. Ørsleff’s under dansk flag om med navnet Rosen. De sidste 16 år har skibet haft kenyanske ejere.
Kilde: Danmarks Rederiforening og fyens.dk