Rederierne har et dårligt image
A.P. Møller-Mærsk er med en placering som nr. tre helt i toppen af en imageundersøgelse, som Berlingske Business Magasin har gennemført. Til gengæld ser det skidt ud for stort set alle andre rederier. Det afspejler, at 2014 var et år med svære markedsvilkår, mener Danmarks Rederiforening i en kommentar til undersøgelsen, der omfatter 140 virksomheder i Danmark.
”Det slår stærkt ud i en undersøgelse som denne, hvor det er erhvervslederne, der vurderer virksomhederne”, siger kommunikationschef i Danmarks Rederiforening, Kim Ege Møller, om imageundersøgelsen, som han mener er præget af de svære markedsvilkår sidste år. Han mener dog også, at der fremadrettet er store forventninger til rederibranchen generelt.
”Og med god grund, for i 2014 har de danske rederier indsejlet 204,5 milliarder kroner, hvilket svarer til 20 procent af den danske eksport. Det er mere end nogensinde før”, tilføjer han.
A.P. Møller-Mærsk er i en klasse for sig og fastholder en placering i toppen af imageundersøgelsen, hvilket blandt andet kan forklares med en stærk ledelse og værdier og en kultur i konglomeratet, som præger hele den globale organisation. Til gengæld overskygger A.P. Møller-Mærsk alle andre i branchen.
Flere store rederier har i de senere døjet med store underskud. Et rederi som J. Lauritzen var tidligere et højt profileret dansk rederi, men har været præget af svære markedsvilkår de senere år. I denne måned har J. Lauritzen således kunne præsentere et regnskab for første kvartal, som viste et underskud efter skat på 27 millioner dollar, hvilket ifølge rederiet selv skyldtes, at tørlastmarkedet i perioden havde været det svageste i 30 år.
Som helhed falder rederibranchen med 11 pladser i forhold til tidligere undersøgelser og er blandt de brancher, der falder mest.
Kilde: Berlingske Business Magasin