Rederier trækker tonnage ud af Østersøen
De store containerrederier trækker nu tonnage ud af Østersøen. Der sker som en konsekvens af, at sanktionerne mod Rusland har ført til et stort fald i containervolumen. Fra dansk side har både Maersk og Unifeeder flyttet skibe til andre ruter.
Arkivfoto.
Venta Maersk og Vistula Maersk har begge været fast inventar på ruterne i Østersøen, men der er ikke længere brug for de 3.596 TEU store søsterskibe, der plejer at sejle feedersejlads mellem Rotterdam og St. Peterersborg. Derfor er de ifølge Alphaliner nu indsat mellem havne i Nordeuropa og Det Østlige Middelhav for Sealand.
Unifeeder, med hovesæde i Aarhus, har dirigeret feederskibene Amina og Elbwind væk fra St. Petersborg, og i stedet indsat dem på ruter til Danmark og Finland. Astrosprinter, der tidligere sejlede mellem Gdansk og St. Petersborg, sejler nu mellem Sverige, Danmark og Tyskland som ekstra kapacitet.
MSC Shannon, der plejer at anløbe St. Petersborg for MSC på Baltic Loop 7, er nu ekstraskib på ruten mellem Nordeuropa og Halifax. Lisbon Express, der plejer at sejle mellem Sortehavet og Østersøen for Hapag-Lloyd, sejler nu på Atlanterhavet, mens X-Press har flyttet Baltic Petrel og Baltic Shearwater til en rute der forbinder Finland mod Rotterdam, Nordspanien og Portugal.
Kilde. Tradewinds