Rederier taber mia på de norske kystruter
Såvel Havila Kystruten som rederiet Hurtigruten fik store tab i 2022. Værst ser det ud for Kystruten, der kom ud af året med et underskud på 2,4 mia. nkr., mens Havila kom realiserede et underskud før skat på 570 mio. nkr.
Arkivfoto..
Hurtigruten oplyste i forrige uge, at en refinansiering skal sikre driften af rederiet.
“Den foreslåede refinansiering inkluderer 80 mio. euro i tillægsfinansiering fra selskabets aktionærer,” oplyste rederiets koncernchef, Daniel Skjeldram ifølge E24.
Havila peger i sit årsregnskab på, at “driftsomkostningerne fortsat præges af opbygningsfasen med betydelige løn- og driftsomkostninger knyttet til oplæring og træning af besætninger før alle skibene kommer i drift, høje priser på LNG samt juridiske omkostninger i forbindelse med (covid-19, red.) sanktioner og refinansiering”.
Selskabets aktier er i de sidste måneder faldet med ca. 50 pct. til kurs 10,20 nkr. på Oslo Børs.
Kilde: E24.