Rederier har ikke råd til nye containerskibe
Flere og flere containerrederier hopper med på bølgen om at bestille nye, meget store containerskibe. Men ifølge analysehuset Drewry Maritime Research skal rederierne passe på med at afgive nye bestillinger, for mange af dem har alvorlige gældsproblemer, og kun de færreste har faktisk råd til de store nye skibe.
Selvom branchen generelt har fået det bedre, er der stadig et stykke vej endnu, førend alt er godt. I de sidste fem år har mange containerrederier været plaget af store tab og har ophobet en omfattende gældsbyrde. Ifølge Drewry betyder det, at rederierne ikke kun har svært ved at finansiere store nybygningsprojekter, men at det også er svært at skaffe finansiering til den daglige drift.
Situationen bliver kun værre af, at mange rederier har negative cash flows fra driften og har haft det i en længere periode. Drewry opfordrer derfor rederierne til først at få orden i eget hus, inden de bestiller nye skibe.
Desuden er hele industriens kapitalstruktur fordrejet, da gæld er den dominerede finansieringsform, hvorimod egenkapitalen er begrænset. Det vil skade industriens langsigtede profitabilitet, vurderer Drewry.
Et af de få rederier, der faktisk har råd til at bestille nybygninger, er Maersk Line, der fik et overskud på 2,3 milliarder dollar i 2014 og en omsætning på 27,4 milliarder dollar mod 26,2 milliarder dollar i 2013.
Kilde: World Maritime News