Rederier forlader iranske ruter

Internationale rederier opgiver deres iranske ruter allerede inden nye amerikanske sanktioner bliver implementeret i juli. Det betyder yderligere problemer for den islamiske republiks muligheder for at skaffe fødevarer og forbrugsgoder.

"Selv om fødevarer, medicin og humanitære varer er fritaget, er rederierne påpasselige med ikke at overtræde de mange sanktioner", sagde Daniel Richards, en transport- og skibsfart analytiker hos Business Monitor International.

Anløb af iranske havne er efterhånden faldet over det seneste år med store containerrederier som danske Maersk Line, det Genève-baserede Mediterranean Shipping Company SA og CMA CGM SA fra Frankrig alle har meddelt, at de ikke længere ville anløbe iranske havne.

Tendensen har bredt sig yderligere i de seneste uger, efter at de Kuwait-baserede United Arab Shipping Co og Dubai-baserede Simatech Shipping LLC har meddelt, at de også vil ophøre med at acceptere fragt til og fra Iran.

"Det er stadig uvist, hvor godt Iran vil være i stand til at handle i det kommende år, da rederier i stigende grad vender sig bort fra landet, og selv lokale rederier, der tilbyder feederskibe begynder at holde sig væk fra pariastaten", siger Richards.

De sanktioner, der træder i kraft i juli i henhold til US National Defense Authorization Act eller NDAA, udvider de eksisterende amerikanske sanktioner, så ikke-amerikanske firmaer, der ikke handler med USA kan blive blacklistet, hvis de leverer betydelige mængder varer eller tjenester til Irans shippingsektor

eller skibsbygningsindustri, herunder National Iranian Tanker Company, The Islamic Republic of Iran Shipping Lines eller andre udvalgte iranske foretagender.

Mange vil ikke tage risikoen, som eksempelvis Maersk, der sidst i 2012 besluttede at trække sig ud af Iran. Det skete angiveligt efter afvejning af fordelene ved at gøre begrænsede forretninger med Iran mod risikoen for at skade forretningsmuligheder andre steder, især i USA.

Virksomheden opretholder dog en sovende forretningsenhed i Iran, for hurtigt at kunne genoptage sine aktiviteter, hvis forholdene skulle ændre sig.

Kilde: Wall Street Journal

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Kendt ansigt vender tilbage som trafikdirektør

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia-opkøb afventer ny uafhængig formand i Torm

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia leverer stærkeste kvartal i år

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Norden køber op i Sydafrika

01.12.2025Svitzer

Sponseret

Den oversete brik i vores kritiske infrastruktur

01.12.2025MARPRO Group

Sponseret

Employer branding – en nøgle i kampen om arbejdskraften i det maritime Danmark

01.12.2025Fjord Line Danmark

Sponseret

Fjord Line: Vi sejler – med fokus på mennesker, trivsel og gode oplevelser

29.11.2025Maritimedanmark.dk

To tankskibe brænder i Sortehavet

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle