Rederier forbereder ny global alliance
Flere containerrederier, som ikke har været en del af den seneste konsolideringsbølge inden for containerskibsfarten, er tæt på at etablere en ny global alliance. Repræsentanter for rederierne skal i dag mødes med det amerikanske Federal Maritime Commission.
Det fortæller William Doyle, der er medlem af FMC, til Wall Street Journal. Han vil dog ikke sætte navn på, hvilke rederier der er tale om.
I sidste måned fortalte CMA CGM og kinesiske Cosco Group, at de vil danne Ocean Alliance sammen med Orient Overseas Container Line og Evergreen Marine. Samtidig har Maersk Line som bekendt etableret 2M sammen med MSC, og tilsammen kontrollerer de to 28 procent af den globale containerskibskapacitet.
Tilbage står flere rederier, blandt andet tyske Hapag-Lloyd og sydkoreanske Hanjin Shipping, som står temmelig alene, skriver Wall Street Journal. Men også flere andre rederier er ikke med i nogen alliance, det gælder blandt andet Hamburg Süd.
Hapag-Lloyd er ganske vist del af G6-allliancen sammen med NYK, MOL, HMM, APL og OOCL, men der må nødvendigvis ske nogle ændringer her. OOCL og APL er således på vej til at trække sig ud af G6-alliancen. Der har været forlydender om, at Hapag-Lloyd fører forhandlinger med UASC om enten en alliance eller en egentlig fusion.
Kilde: Wall Street Journal