Rederichefer ser lyst på fremtiden trods uro
Trods handelskrig mellem USA og Kina, en stigende spændingsopbygning omkring verdens vigtigste olie korridor, Hormuz Strædet, forventer et flertal af landets rederidirektører vækst i det kommende år. Hvordan Maersk ser på fremtiden, hører vi dog først om i morgen.
Fælles for topcheferne er ifølge en ny rundspørge fra Danske Rederier, at otte ud af ti forventer en stigende omsætning og højere fragtrater i de kommende år.
"Jeg er en af dem, der hælder i den retning, for vi ser ret positivt på fremtiden for produkttankindustrien. Vi forventer, at efterspørgslen på olie stiger i de kommende år," siger Christian M. Ingerslev, adm. direktør i Maersk Tankers til Børsen.
Også Nordens topchef, Jan Rindbo, er optimistisk med henvisning til især de nye svovlregler, der betyder, at tankskibsrederiet kan få travlt med at transportere den nye type brændstof med mindre svovl rundt i verden.
Der synes ellers at være nok benspænd derude. Ud over handelskrigen mellem Kina og USA, som ingen i øjeblikket kan se en ende på, det lurende Brexit og OECD´s nedskruede forventninger til væksten i 2020, har Alphaliner også sænket sit skøn for væksten i containershippingindustrien fra 3,6 til 2,5 pct. i 2019.
Det sidste punkt kan først og fremmest ramme verdens største containerrederi, Maersk, der imidlertid ikke deltager i rundspørgen.
A.P. Møller - Maersk fremlægger sit 1. kvartalsregnskab i morgen og er derfor inde i en såkaldt stilleperiode, men Handelsbanken finder det sandsynligt, at de usikre markedsvilkår vil påvirke Maersk egne forventninger til fremtiden negativt.
"Det vil overraske mig helt vildt, hvis der kommer en opjustering. Jeg tror, der er en større risiko for en nedjustering, for det vil ligne Mærsk dårligt at stikke næsen frem, når nu der er så stor usikkerhed omkring forholdet mellem USA og Kina," siger Frans Høyer, aktieanalytiker i Handelsbanken, til Børsen. Kilde: Børsen