Redere satser på tæt dialog med Grønland
Danske rederier har kompetencerne til at føre an i en kommende råstofudvinding på Grønland. Men det er afgørende med et tæt parløb med de grønlandske beslutningstagere om at sikre bæredygtige standarder for miljø og sikkerhed. Det vurderer Rederiforeningen.
Vækstpotentialet er stort i de arktiske farvande, ikke mindst for danske rederier, for værfter og maritime udstyrs- og servicevirksomheder, som leverer skibe, udstyr og komponenter til offshore-aktiviteter.
Der er ingen grund til at være bekymret for eksempelvis kinesk indblanding i forhold til fremtidens sejlads i Arktis, mener Danmarks Rederiforening. Men foreningen vurderer, at det er afgørende at etablere international regulering for sejlads i Arktis - en såkaldt polarkode, som der arbejdes på i FN’s søfartsorganisation, IMO. Rederiforeningen ønsker højst mulige standarder for kvalitet og bæredygtighed.
”Det er et sårbart eventyr, som vi mener, man bør have høje adgangskrav til. Samtidig ønsker vi høje standarder for sikkerhed og beredskab,” siger vicedirektør Jan Fritz Hansen, der mener, at danske rederier og underleverandører til branchen vil have fordele i forhold til et potentielt råstofeventyr i Grønland.
”Danmark er en naturlig leder i relation til det kommende arktiske eventyr. Vi har erfaringen med at færdes under de ekstreme forhold og med at producere udstyr, der kan klare forholdene på de kanter. Men det er afgørende, at vi får lavet rammerne i tæt samarbejde med de grønlandske beslutningstagere,” siger han.
”Det skal både være sikkert og godt og bæredygtigt at være deroppe, men det skal også være økonomisk rentabelt og give en fordel for dem, der sejler der, men også de grønlændere, der skal leve af det”, siger Jan Fritz Hansen.
Rederiforeningen er allerede i dialog med bl.a. de grønlandske repræsentanter og afholder i marts en stor konference Frederikshavn, hvor arktisk sejlads er på dagsordenen.
Kilde. Danmarks Rederiforening