Rapport: Små-færger skal skifte til el-drift

En ny rapport fra Siemens konkluderer, at 70 pct. af de mindre danske færgeruter med fordel kan skifte skibenes forbrændingsmotorer ud med el-drift. Det kan årligt spare rederierne for op i mod 100 mio. Kr.

Tegning af den kommende el-færge mellem Faaborg og Ærø.

Passagererne får en mere behagelig transport uden røg og rystelser, CO2-udledningen reduceres og det samme gør rederiernes udgifter til brændstof. Sådan lyder nogle af konklusionerne i en ny rapport fra Siemens der fastslår, at 39 ud af 52 eksisterende danske færger med fordel kan

skifte til batteridrift og flere andre med fordel til hybriddrift.

Analysen angiver, at de samlede besparelser vil efter udfasningen af PSO-afgiften vil udgøre 91 mio kr. årligt, men det vil kræve investeringer på 420 mio. kr. til udskiftning eller ombygning af dieselfærgerne til ren eldrift. Dertil kommer eventuelle udgifter til ombygning af havne.

I Færgesekretariatet peger sekretariatschef Jan Fritz Hansen ifølge tidsskriftet Ingeniøren på, at mange færgeselskaberne ikke vil have den nødvendige styrke til omlægningen. “Vi må nok erkende, at mange af de organisationer, som driver ruterne, er meget små og vil have svært ved at gå ind og lave pionerarbejde med elfærger. Derfor regner vi med, at de første skridt i retning mod batterifærger bliver ombygninger af de eksisterende færger og udskiftning af hjælpemotorer med batteripakker, der så kan forsyne alt det øvrige udstyr på færgerne med el,« siger Jan Fritz Hansen.

Simens-analysen tager udgangspunkt i, at mange af færgerne er gamle og derfor snart modne til udskiftning. Og på ruter, hvor energiforbruget pr

tur er mindre end 2000 kWt vil batteridrift være løsningen. På længere ruter, hvor batterierne ikke kan nå at blive tilstrækkelig opladede i havn, kan hybriddrift spare omkostninger for rederierne.

“Det er først og fremmest de lavere driftsomkostninger til brændsel, som giver den gode økonomi. Flere af de rederier, vi har præsenteret beregningerne for, bekræfter os i, at tallene holder,” siger Kim Strate Kiegstad fra Siemens Danmark, som har stået bag rapporten

Første færge på ren eldrift bliver Ærø-færgen, der forventes at blive søsat senere i år.

Kilde: Ingeniøren

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge sejler direkte på værft

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen får 180 millioner støttekroner til el-hurtigfærger

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Landets lodser samles i ny lodsforening

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Diana Shipping på opkøbstogt i USA

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (AST) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

At the end of this course, the learner will be able to Identify and assess risks, having the ability to select control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course