Pylonfod trukket ud i Storstrømmen
Efter en uges forsinkelser pga. vejrforholdene, blev den 12.000 tons tunge pylonfod til den nye Storstrømsbro søndag sejlet fra Vordingborg Havn ud i Storstrømmen, hvor pylonfoden senere skal sænkes ned på havbunden.
Fundamentet skal placeres i midten af linjeføringen på den kommende bro, og det er en af de største milepæle på projektet, siger Niels Gottlieb, der er projektchef i Vejdirektoratet. Operationen kræver roligt vejr i 2½ døgn.
”Vi har ventet en god uges tid på dette moment, så det var godt endelig at se prammen forlade kajen og begynde rejsen mod det sted fundamentet skal sænkes”. siger Niels Gottlieb.
Klokken 8 søndag morgen begyndte fire slæbebåde at trække prammen - som fundamentet står på - ud af Vordingborg Havn og omkring syv timer senere nåede fundamentet sit første stop på rejsen.
På 21 meters havdybde blev prammen forankret til fire tunge ankerblokke på havbunden.
Næste led i operationen er at prammen fylder sine ballasttanke med vand, sænker sig og frigør fundamentet fra prammen. Derefter fører slæbebåde fundamentet ud til sænkningsstedet. Dette arbejde blev påbegyndt natten til mandag.
”Mandskabet arbejder under uhyre stor koncentration, fordi både vind og vejr påvirker processen, men går det som planen ser ud nu, vil fundamentet blive gjort fri af prammen mandag og tirsdag kan vi så afslutte sænkningen”. siger projektchef Niels Gottlieb.
Fakta om pylonfundamentet
Vægt - 12.000 tons Længde – 42 meter Højde – 22,7 meter Bredde – 34 meter Primære materialer - 4500 m3 armeret beton Placering - Fundamentet skal stå på 18,9 meters dybde
Fakta om prammen
Navn - BOA Barge 34 Kommer fra Norge Færdigbygget 2011 Længde – 140 meter Bredde - 36 meter Højde – 8,54 meter Rummer 27 ballasttanke