Prisforhandlinger hos containerrederier

Maersk Line og flere andre containerrederier har varslet rateforhøjelser med virkning fra årsskiftet. Maersk Line har således givet udtryk for at ville hæve raterne på Asien-Europa-ruterne med 1.200 dollar pr. TEU fra 1. januar. Det samme har Hapag-Lloyd. Spørgsmålet er, om rateforhøjelserne holder.

”For hver uge, der går, bliver det mere og mere tydeligt, at der er behov for skarpere tiltag fra rederierne. Der er ikke meget mere, man kan gøre nu med slow steaming og den slags, så man er nødt til at begynde at lægge nogle flere skibe op. Det er den eneste udvej ud af det morads, rederierne står i”, siger Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank, ifølge business.dk, der citerer Ritzau Finans.

Ved udgangen af tredje kvartal havde Maersk Line lagt tre skibe op med en samlet kapacitet på 32.086 TEU mod kun et enkelt skib med en kapacitet på 1.122 TEU ved udgangen af tredje kvartal 2014.

Rederierne har flere gange i løbet af året forsøgt at gennemføre rateforhøjelser, men de plejer kun at holde kortvarigt.

Kilde: business.dk

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

29.11.2025Maritimedanmark.dk

To tankskibe brænder i Sortehavet

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle