Prisforhandlinger hos containerrederier
Maersk Line og flere andre containerrederier har varslet rateforhøjelser med virkning fra årsskiftet. Maersk Line har således givet udtryk for at ville hæve raterne på Asien-Europa-ruterne med 1.200 dollar pr. TEU fra 1. januar. Det samme har Hapag-Lloyd. Spørgsmålet er, om rateforhøjelserne holder.
”For hver uge, der går, bliver det mere og mere tydeligt, at der er behov for skarpere tiltag fra rederierne. Der er ikke meget mere, man kan gøre nu med slow steaming og den slags, så man er nødt til at begynde at lægge nogle flere skibe op. Det er den eneste udvej ud af det morads, rederierne står i”, siger Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank, ifølge business.dk, der citerer Ritzau Finans.
Ved udgangen af tredje kvartal havde Maersk Line lagt tre skibe op med en samlet kapacitet på 32.086 TEU mod kun et enkelt skib med en kapacitet på 1.122 TEU ved udgangen af tredje kvartal 2014.
Rederierne har flere gange i løbet af året forsøgt at gennemføre rateforhøjelser, men de plejer kun at holde kortvarigt.
Kilde: business.dk