Prisen på nye og brugte skibe styrtdykker
Prisen på både nye og brugte skibe er ifølge flere skibsmæglere styrtdykket de sidste uger. Brugte skibe er angivelig faldet med 20 procent i løbet af de sidste to uger, og det ser ikke bedre ud for nybyggede skibe.
En mægler fortæller til Lloyd's List, at priserne falder hver dag, næsten hver time. Den globale skibsmægler Clarkson er stoppet med at offentliggøre værdien på sine handler og sine skibe, mens der går rygter om, at prisen for brugte skibe er faldet med 20 pct. på to uger. Det skriver borsen.dk
"Vi har et marked, der forandrer sig lynhurtigt, men en ekstrem mangel på likviditet og et enormt spænd mellem købers og sælgers idé om, hvad et skib skal koste. Det har vi set før, når et marked kollapser, men denne gang er der også en bankkrise, så der er ingen tilgængelige lån for folk," siger en skibsmægler, der ønsker at være anonym til Lloyd's List.
An anden mægler fortæller, at der ingen informationer er længere om handler, og når der sker nogle, bliver de ikke indberettet. Det er umuligt at gætte priserne i det faldende marked, men mægleren vurderer, at et 1700 TEU containerskib, der er blevet bestilt til 38-40 mio. dollar, måske kun er 24 til 20 mio. dollar værd i dag. Og skibe værdisat til 30 mio. dollar for en uge siden, kan være faldet til 20 mio. dollar.
Samme vej er det gået for charterraterne, der for capesizeskibe er faldet fra toppen på 230.000 dollar om dagen til 12.000 dollar om dagen ifølge Lloyd's List.
De faldende priser kan blive et stort problem for de skibsejere, der en gang om året skal have vurderet deres skibe som led af en opgørelse af aktiver til brug for deres bank. Disse kan finde sig selv teknisk insolvente, når tiden kommer, skriver shippingavisen.
Kilde: borsen.dk