Preem chartrer LNG-skib fra Terntank
Preem AB og Terntank A/S, der har en flåde af tankskibe, som de opererer fra Skagen, har indgået en aftale om et LNG-drevet tankskib. Preem bliver den første svenske virksomhed, som chartrer et LNG-drevet tankskib. Det vil mindske CO2-udslippet med 40 procent.
”Vi har et stort ansvar for at udvikle hele vores virksomhed så bæredygtigt som muligt, fra råvarer, produktion og transport frem til det, at produkterne anvendes. At vi i fremtiden kan transportere vores raffinaderiprodukter på en mere miljøvenlig måde er et skridt i den rigtige retning”, siger Petter Holland, adm. direktør for Preem AB.
En ny skrogform gør sammen med et koncept for frekvensstyring, at fartøjet bruger mindre brændstof end et almindeligt skib. Skibet vil hovedsageligt blive drevet af flydende naturgas, men det kan også sejle på gasolie, såkaldt Dual Fuel, hvis det er nødvendigt. Skibet er et ud af en serie på fire, som Terntank er ved at bygge, og det første, som bliver chartret af en svensk virksomhed.
”Det, vi prioriterer højest, er søsikkerhed, arbejdsmiljøet ombord samt miljøet. Vi arbejder hele tiden med at forbedre disse områder. Ved at kombinere den seneste værftsteknologi med vores lange erfaring inden for tankskibssegmentet kan vi nu bygge et meget energieffektivt tankskib. Et skib, som både er tilpasset til de nordeuropæiske markeder og som endda opfylder vores høje krav til så lille miljøpåvirkning som muligt”, siger Jens P. Buchhave, adm. direktør for Terntank A/S.
Skibet bliver bygget i Kina og leveres i første halvdel af 2017. Skibet er på 15.000 dwt og skal transportere olieprodukter fra Preems raffinaderier i Göteborg og Lysekil til kunderne i Nordvesteuropa.
Kilde: Preem