Politikere vil holde liv i omstridt færgerute
Frederikssund Kommune vil gerne bevare færgeruten mellem Kulhuse og Sølager. Et flertal i kommunens Plan- og Teknikudvalg ønsker ikke at følge forvaltningens anbefaling om at erstatte den gamle bilfærge på ruten, Columbus, med en passagerbåd.
Foto: Kenneth Jensen / Frederikssund Kommune
”Vi var i udvalget enige om at sige nej til passagerbåden. Vi var også enige om at sende sagen tilbage til forvaltningen for at få dem til at arbejde videre med muligheden for at få en bilfærge, der sejler mellem Kulhuse og Sølager”, siger Kirsten Weiland, udvalgsformand i Plan- og Teknikudvalget, til Sjællandske Nyheder.
M/F Columbus er 77 år gammel og meget slidt, derfor har kommunen store reparationsudgifter på færgen. Omvendt vil det blive meget dyrt at anskaffe en ny færge til erstatning for Columbus.
Private har tiklbudt at overtage færgen, men det er blevet afvist.
-mauh
M/F Columbus
Columbus er bygget af stål i 1947 på Frederiksstad Mekaniske Værft med nybygningsnummer 334. Skibet blev døbt Vakre Maren og sejlede under norsk flag på Glommen indtil 1962, hvor skibet blev solgt til Danmark.
I 1962 blev Vakre Maren ombygget og omflaget til sejladsen mellem Kulhuse havn og Sølager, dette skete på Nordhavnsværftet i København.
I 2002 blev færgen købt af Flemming Skovbo, hvor færgen sejlede mellem Fyn og Fænø indtil 2005, hvor Jægerspris Kommune (Nu Frederikssund Kommune) købte færgen og genindsatte den på ruten mellem Kulhuse havn og anløbsstedet i Sølager.
I 2015 blev Columbus' 2 ældre motorer udskiftet til 2 stk. Cummins Marine Diesel motorer. Hver med en ydelse på 281 hk og en vægt på 907 kg. Motorerne er 4-takts, 6-cylindrede motorer, med et cylindervolumen på 8,9 L. Færgen drives med vand-jet og har en topfart på 5 knob.
Færgen har plads til 8 personbiler og 70 passagerer.
Kilde: M/F Columbus