Pirateriet kan hurtigt komme i kog igen
Det er længe siden at piratangreb har ryddet avisernes forsider, men pirattruslen er ifølge sikkerhedsfirmaet Maritime Risk Solutions fortsat meget nærværende. Dertil kommer at IS udgør en ny risikofaktor - også i den sydlige del af Middelhavet.
Det nytter ikke at slappe af. Som vi ser det, venter piraterne blot på, at det rette skibe skal komme forbi, og slapper man af, så er tingene hurtigt som før. Pirateriet er ikke det sammen længere. Det er styret af grådige organisationer”, siger operationsdirektør Herman van Niekerk, Maritime Risk Solutions, til Maritime Danamark.
Maritime Risk Solutions arbejder primært i Guinea-bugten, Det Røde Hav, Adenbugten og Det Indiske Ocean ned til Sydafrika, men satser som en af de første sikkerhedsselskaber også på løsninger i Malacca Strædet og Singapore Strædet.
Selskabet har hovedkontor i Sydafrika og afdelinger rundt om i verden og beskæftiger såvel bevæbnede som ubevæbnede vagter.
”For Maritime Risk Solutions er opgaven frem for alt beskyttelse af skibe, og selv om der i dag er færre pirat-angreb end før - bl.a. fordi rederierne har taget modforholdsregler - er det tydeligt, at piraternes taktik især i Adenbugten nu er mere raffineret”, siger Herman van Niekerk.
”Således har de i dag meget bedre informationer om hvilke skibe, der passerer og hvor god eller dårlig en beskyttelse, de har ombord. Og hvor piraterne før angreb med en lille båd, bruger de nu fire eller otte og sommetider op til 12 småbåde. Det hele er meget mere organiseret. Piraterne er gået fra at være enkeltstående ”entreprenører” til at være en del af nogle egentlige kriminelle organisationer. Piraterne er er trænede, velorganiserede og bedre finansieret”.
Maritime Risk Solutions ser også IS som en voksende trussel.
”Nu kommer IS-folk ind i Middelhavet og truer med at angribe rige folks yachts, og det stopper ikke her, for de vil også konfrontere andre skibe Vi vil se, at Middelhavet også bliver en jagtmark for kriminelle”, siger Herman van Niekerk, som ud over Middelhavet og ser Det Røde Hav som et stigende problem sammen med Malacca og Singapore stræderne, hvor Maritime Risk Solutions bliver blandt de allerførste, som tilbyder effektive løsninger til rederierne.
Du kan læse hele interviewet med Herman van Niekerk i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: