Parterne står langt fra hinanden
Maskinmestrenes Forening og Søfartens Ledere var tirsdag til overenskomstforhandlinger med Bilfærgernes Rederiforening. Bilfærgerne har denne gang et stærkt ønske om generelt at reducere omkostninger i forbindelse med indgåelse af en ny overenskomst gældende alle færger.
Bilrederne ser i den forbindelse skattereformen og skattelettelserne i Danmark som en uhensigtsmæssig fordyrelse af nettolønningerne for færgerederierne i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS). Det skriver Søfartens Ledere i en kommatr til dagens overenskomstforhandling.
Organisationerne ønsker naturligt, at holde fast i aftalerne med BIRE om omregning af de overenskomstaftalte bruttolønninger, således at skibsofficerer og andre ansatte på færger i Scandlines, HH-Ferries og BornholmsTrafikken fortsat får udbetalt en nettoløn fastsat under hensyntagen til personskatten i samfundet.
Uden en videreførelse af aftalerne vil de ansatte i DIS-færgerne, ifølge Søfartens Ledere,
gå glip af skattelettelserne i det danske samfund. Skattelettelser som deres kolleger i øvrige rederier i BIRE får, som ansatte på helt almindelig bruttoløn, i rederier som fx Mols-Linien, SamsøTrafikken og Ærø-færgerne, der ikke sejler i DIS.
Omregningsmodellerne blev første gang aftalt i 2000, da de danske udenrigsfærger af regering og folketing fik adgang til DIS, statsstøtte og ansatte på nettoløn. Aftalerne er blevet fornyet siden, og er senest fornyet i 2010 for ansatte i organisationer på LO-området i forbindelse med det nyligt vedtagne overenskomstforlig mellem LO og DA.
Parterne forhandlede i dag efter gensidig aftale denne særlige problemstilling, uden at nå et gennembrud.
Parterne står langt fra hinanden på dette vigtige punkt for en samlet aftale og fornyelse af overenskomsterne mellem BIRE, Maskinmestrenes Forening og Søfartens Ledere.
Der er ikke aftalt nye forhandlinger. BIRE har bedt om en pause og vil meddele tidspunkt for nye forhandlinger efter 21. maj 2010.
Kilde: Søfartens Ledere