Panamakanal må vente på de store skibe
Når den udvidede Panamakanal efter planen åbner til april næste år, bliver det muligt for større skibe at passere igennem. Hvor den maksimale kapacitet nu er 5.000 TEU, stiger den til 14.000 TEU, når først udvidelsen er åbnet. Men containerrederierne skal passe lidt på med ikke at sætte for mange store skibe ind alt for hurtigt, mener Drewry.
Det skal ske gradvist og skal dikteres af efterspørgslen på ruten mellem Asien og Nordamerikas østkyst og ikke af kanalens nye størrelse, advarer det maritime analysehus Drewry.
Der er i øjeblikket 15 ugentlige services mellem Asien og Nordamerikas østkyst, som besejles af 159 skibe med en gennemsnitlig størrelse på 4.600 TEU. Hvis rederierne beslutter sig for at indsætte mange skibe med en kapacitet på 13-14.000 TEU, har Drewry beregnet, at antallet af services skal reduceres fra de nuværende 15 til kun fem. Ellers vil fragtraterne på ruterne falde dramatisk.
Hvis der kommer en stor stigning i efterspørgslen, kan det give grundlag for endnu en service eller to, men det vil kræve en større reorganisering af handelen. Rederierne vil sandsynligvis vælge den løsning at øge skibsstørrelsen gradvist til 6-8.000 TEU efterhånden, som efterspørgslen er til det. Det vil stadigvæk give en bedre økonomi for rederierne og en tilfredsstillende konkurrence.
Når udbygningen af Panamakanalen er færdig, vil det have taget syv år, og mere end 100 millioner arbejdstimer vil være brugt til det store byggearbejde.
Kilde: World Maritime News