Pæn fremgang for Scandlines på Øresund
I det sidste kvartal inden indførelsen af den nye grænsekontrol mellem Sverige og Danmark, kunne Scandlines Helsingør-Helsingborg overfarten notere en pæn fremgang i antallet af overførte lastbiler og busser. Antallet af overførte passagerer var uændret.
Antallet af overførte lastbiler på Scandlines Helsingør-Helsingborg overfart steg i 4. kvartal 2015 med 11 procent til 100.300, mod 90.700 overførte lastbiler i 4. kvartal 2014. Bustrafikken på ruten steg 5 procent til 3.500, mod 3.300 i 4. kvartal 2014. Godsmængden på ruten steg 10 procent til 1.153.500 tons.
Antallet af overførte personbiler lå på 278.500 mod 277.000 i 4. kvartal 2014. Passagertallet lå uændret på 1,5 millioner.
”I 4. kvartal blev den mangeårige indsats for at fremme integrationen i Øresundsregionen brat afløst af den svenske regerings beslutning om at indføre ID-kontrol til stor ulempe for pendlere, turister og erhvervsliv i regionen. Samtidig medfører reglerne og det indførte transportøransvar, at vi pålægges under bødeansvar og for egen regning at udføre ID-kontrol af alle passagerer i modsætning til Øresundsbron, hvor passagererne grænsekontrolleres i Sverige af myndighederne. Det er kort og godt helt urimeligt, stærkt konkurrenceforvridende og i strid med EU-traktaten – og derfor har vi indgivet en klage til EU Kommissionen”, siger Henrik Rørbæk, administrerende direktør i HH Ferries.
Scandlines Helsingør-Helsingborg drives i et markedsføringssamarbejde med Scandlines og ejes af selskabet HH Ferries AB med hovedsæde i Helsingborg. HH Ferries ejes af investeringsselskabet First State Investments. Rederiet driver fem færger: Aurora, Tycho Brahe, Hamlet, Mercandia IV og Mercandia VIII.
Kilde: HH Ferries