Overgang til e-metanol kan tredoble udgiften
Indførelsen af alternative brændstoffer med et lavt indhold af CO2 i skibsfarten er et af de vigtigste elementer for målet om at reducere skibsfartens udledninger. Men overgangen til e-metanol vil mere end tredoble bunkeromkostningerne, viser en analyse fra Drewry.
Maersk vil allerede i år præsentere sit første containerskib, der er bygget til metanol-drift. Foto: Maersk..
Regeringer og andre politiske politiske beslutningstager kommer til at spille en hovedrolle i forhold til at sikre lige konkurrencevilkår for de rederier der går forrest i den grønne omstilling i forhold til dem, der hænger i bremsen.
Det konkluderer Drewry på baggrund af en analyse af bunkeromkostningerne ved overgang til e-metanol sammenlignet med et fortsat brug af konventionelle brændstoffer med tilhørende betaling for indkøb af CO2-kvoter.
I det første tilfælde - den grønne løsning - anslår Drewry, at overgangen til e-metanol baseret på den nuværende viden vil øge bunkeromkostningen med 350 pct.
Det svarer til, at prisen for at transportere en 40-fods container fra Asien til Europa vil stige med 1.047 dollar.
Anderledes billigt vil det være at fortsætte brugen af af konventionelt brændstof og betale 100 euro per ton udledt CO2:
“Uden et skifte til grønt brændstof vil den estimerede bunkeromkostning og tilhørende CO2-relaterede afgift få prisen for transport af en 40-fods at stige med 35 pct. i 2026,” siger Philip Damas, der chef for Drewry Supply Chain Advisors.
Et skridt i forhold til at sikre mere lige konkurrencevilkår kan ifølge Offshore Energy være EU´s indførelse af en ny regulering, der skal sikre, at drivhusgas-intensiteten i brændstoffer benyttet af skibsfarten gradvis skal reduceres over tid med 2 pct. i 2025 helt op til 80 pct. i 2050.
Men hvis overgangen til grønne brændstoffer skal speedes op på globalt plan, kræver det mere ambitiøse mål i IMO, når MEPC 80 mødet afholdes i juli i år.
Kilde: Offshore Energy.