OSK-ShipTech fortsætter LNG-projekt
OSK-ShipTech A/S og kinesiske Guangzhou Shipyard International (GSI) har indgået en aftale om at fortsætte designarbejdet i relation til den nye LNG-drevne ro/pax-færge, der skal sejle mellem Nynäshamn og Visby i Sverige for Gotlandsbolaget, som er et af Sveriges førende færgerederier.
”Vi har oplevet et fremragende samarbejde mellem OSK-ShipTech, ejerne, GSI og testtanken Marin med masser af in-house CFD optimering, tanktestning og gentestning. Når man tager projektets begrænsninger i betragtning, tror jeg, vi har klemt hver eneste mulige besparelse ud af skroglinjerne”, siger Kristian Carøe Lind fra OSK-ShipTech.
Den LNG-drevne færge med en længde på 200 meter vil have en kapacitet på 4.800 dwt, og der vil være plads til 1.650 passagerer samt 1.750 lane meter. Selvom skibet er 1.200 ton større end Gotlandsbolaget’s to eksisterende ro/pax-færger MS Visby og MS Gotland, har designteamet, der har været involveret i projektet, opnået betydelige brændstofbesparelser.
Nu, hvor OSK-ShipTech har indgået en aftale med GSI, vil OSK-ShipTech stå for den basale og detaljerede designproces samt den overordnede projektkoordinering.
Den nye færge vil udgøre en miljøvenlig tilføjelse til Gotlandsbolagets eksisterende flåde, da der bliver sparet på udledningen af CO2, NOx og SOx.
Kilde: OSK-ShipTech