Øget støtte til et dansk CO2 forslag

Det var ikke muligt at opnå enighed om behovet for en markedsbaseret mekanisme på et ekstraordinært arbejdsgruppemøde i London. Men emnet blev grundigt drøftet til brug for miljøkomitéens forventede beslutning herom i juli 2011.

Fra dansk side kunne der dog noteres tilfredshed med, at støtten til forlaget om et bidrag på brændstof, der skal indbetales til en international fond og anvendes til klimatiltag i ulande, voksede.

Ekstraordinært arbejdsgruppemøde om markedsbaserede mekanismer (MBM) for international skibsfart

Mødet fandt sted i London fra 28. marts – 1. april 2011, og en stor del af tiden blev brugt på præsentationer med information, der var relevant for problemstillingen, herunder forholdet til UNFCCC, WTO, FN’s generalsekretærs højniveaugruppe om finansiering mv.

Mødet havde blandt andet til formål at gruppere de indsendte forslag til MBM, samt identificere styrker og svagheder til brug for komitéens beslutninger på området.

Fra starten stod det klart, at Kina, Brasilien, Indien, Sydafrika og Saudi-Arabien ikke ønskede fremskridt på området og fastholdt tidligere fremsatte argumenter om, at regulering af international skibsfart i forhold til klima skulle underkastes CBDR-princippet under UNFCCC. Der blev i denne sammenhæng også sat spørgsmålstegn ved arbejdsgruppens mandat og forsøg på at ændre disse. Dog uden held.

Blandt de mange præsentationer var det værd at hæfte sig ved, at hverken UNFCCC eller WTO sekretariaterne kunne støtte det synspunkt, at et flagneutralt MBM under IMO umiddelbart ville være uforeneligt med disse organisationers principper. WTO fremhævede sågar, at international handling var at foretrække frem for unilateral eller regional handling.

Uenigheden blandt landene førte til, at der i forhold til drøftelsen om behovet for et MBM fremsættes to synspunkter til komitéen – nemlig argumenterne for og imod indførelsen af et MBM. Der var et klart flertal blandt de lande, der tog ordet, der fandt at der var et behov for et MBM for international skibsfart.

Arbejdsgruppen nåede til enighed om en gruppering af de mange forslag i to grupper:

Forslag, der primært fokuserer på reduktioner inden for skibsfartssektoren

Forslag, der både reducerer inden for og uden for skibsfartssektoren I denne forbindelse fremsatte Kina en række krav, forslagene skulle opfylde. Herunder, at midler genereret af et MBM alene måtte anvendes til formål i den maritime sektor. I denne forbindelse påpegede Danmark, at det ville være uacceptabelt bl.a. fordi det ville betyde, at en række afrikanske lande ikke har en maritim sektor, og derfor ikke ville kunne få tilført midler fra et MBM for international skibsfart – til trods for at disse lande er blandt de mest sårbare.

I forhold til egentlige analyser af de enkelte forslag var der kun beskedne fremskridt, men arbejdsgruppen tog dog ekspertgruppens arbejde til efterretning.

I forhold til forslaget om en International GHG Fond gav nu tillige Grækenland, Liberia og Sydkorea under mødet støtte til forslaget. Hertil kommer, at en række lande over for Danmark har indikeret, at såfremt man skulle støtte et forslag til MBM, ville man foretrække forslaget om en International GHG Fond. Kun forslagsstillerne af kvotehandelssystemet (ETS) støttede dette.. En række lande tog direkte afstand fra ETS, ligesom de søfarendes organisation (ITF) udtrykte bekymring for de administrative konsekvenser for de søfarende af indførelsen af et ETS. Heller ikke de forslag, der bygger på energieffektiviseringer fik støtte fra andre end de, der havde stillet forslagene. Forslaget fra IUCN om en rabatmekanisme til ulandene, fik heller ingen støtte.

Sammenfattende lægger arbejdsgruppens rapport ikke op til en klar beslutning fra komitéen i juli måned, men det var der heller ikke nogen forventning om på grund af den markante modstand fra ”emerging economies”. Men rapporten afdækker dog argumenterne for og imod et markedsbaseret forslag i IMO, og giver på dette grundlag basis for en drøftelse på MEPC.

Kilde: Søfartsstyrelsen

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

22.10.2024Maritimedanmark.dk

Maersk-aktien i nedtur trods stærkt kvartalsregnskab

22.10.2024Maritimedanmark.dk

DanPilot Greenland opnår krævende certificering

07.10.2024Maritimedanmark.dk

Bunker Holding-datterselskab leverer biobrændstof i Middelhavet

02.10.2024Maritimedanmark.dk

DB Schenker salg godkendt i Tyskland

30.09.2024Esbjerg Shipyard

Sponseret

Skoleskibet Klar til Nye Togter.

27.09.2024Maritimedanmark.dk

Specialfartøj ankommet til Femern Bælt

24.09.2024Maritimedanmark.dk

DSV´s opkøb af DB Schenker kan dryppe på mindre rivaler

13.09.2024Maritimedanmark.dk

DSV bekræfter opkøb af DB Schenker

Jobmarked

Se alle

Port of Aalborg

Commercial Manager

Brænder du for salg og kundepleje? Motiveres du af at arbejde med relationsskabende salg? Så er du den helt rette til stillingen som Commercial Manager i vores salgsafdeling. Vores salgsafdeling består af et team på fire medarbejdere, der målrettet arbejder med salg og kunderelationer indenfor områderne godstransport, logistik, ejendomme og arealer, serviceydelser mv. til en bred vifte af kunder i alle størrelser.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Grenaa-Anholt Færgefart

Grenaa-Anholt Færgefart søger én befaren Skibsassistent til fast stilling med ansættelse snarest muligt

Du vil komme til at indgå i vores faste team på fire skibsassistenter og andre medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

06.11.2024

ZITON A/S

ZITON søger Operations Manager til Operationsafdelingen

I ZITON kigger vi ind i en fremtid med vokseværk og derfor skal vi være forberedt og sikre, at vi har de rigtige personer med på holdet. Derfor søger vi en Operations Manager til vores operationsafdeling.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svitzer

Technical Superintendent, Scandinavia

We are seeking a structured and enthusiastic team player in the Svitzer Scandinavia Technical Team, to assist the vessels, the Technical Team and the rest of the Svitzer organisation with technical and administrative support.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

26.10.2024

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent

Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

27.10.2024

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.10.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark