Øget støtte til et dansk CO2 forslag

Det var ikke muligt at opnå enighed om behovet for en markedsbaseret mekanisme på et ekstraordinært arbejdsgruppemøde i London. Men emnet blev grundigt drøftet til brug for miljøkomitéens forventede beslutning herom i juli 2011.

Fra dansk side kunne der dog noteres tilfredshed med, at støtten til forlaget om et bidrag på brændstof, der skal indbetales til en international fond og anvendes til klimatiltag i ulande, voksede.

Ekstraordinært arbejdsgruppemøde om markedsbaserede mekanismer (MBM) for international skibsfart

Mødet fandt sted i London fra 28. marts – 1. april 2011, og en stor del af tiden blev brugt på præsentationer med information, der var relevant for problemstillingen, herunder forholdet til UNFCCC, WTO, FN’s generalsekretærs højniveaugruppe om finansiering mv.

Mødet havde blandt andet til formål at gruppere de indsendte forslag til MBM, samt identificere styrker og svagheder til brug for komitéens beslutninger på området.

Fra starten stod det klart, at Kina, Brasilien, Indien, Sydafrika og Saudi-Arabien ikke ønskede fremskridt på området og fastholdt tidligere fremsatte argumenter om, at regulering af international skibsfart i forhold til klima skulle underkastes CBDR-princippet under UNFCCC. Der blev i denne sammenhæng også sat spørgsmålstegn ved arbejdsgruppens mandat og forsøg på at ændre disse. Dog uden held.

Blandt de mange præsentationer var det værd at hæfte sig ved, at hverken UNFCCC eller WTO sekretariaterne kunne støtte det synspunkt, at et flagneutralt MBM under IMO umiddelbart ville være uforeneligt med disse organisationers principper. WTO fremhævede sågar, at international handling var at foretrække frem for unilateral eller regional handling.

Uenigheden blandt landene førte til, at der i forhold til drøftelsen om behovet for et MBM fremsættes to synspunkter til komitéen – nemlig argumenterne for og imod indførelsen af et MBM. Der var et klart flertal blandt de lande, der tog ordet, der fandt at der var et behov for et MBM for international skibsfart.

Arbejdsgruppen nåede til enighed om en gruppering af de mange forslag i to grupper:

Forslag, der primært fokuserer på reduktioner inden for skibsfartssektoren

Forslag, der både reducerer inden for og uden for skibsfartssektoren I denne forbindelse fremsatte Kina en række krav, forslagene skulle opfylde. Herunder, at midler genereret af et MBM alene måtte anvendes til formål i den maritime sektor. I denne forbindelse påpegede Danmark, at det ville være uacceptabelt bl.a. fordi det ville betyde, at en række afrikanske lande ikke har en maritim sektor, og derfor ikke ville kunne få tilført midler fra et MBM for international skibsfart – til trods for at disse lande er blandt de mest sårbare.

I forhold til egentlige analyser af de enkelte forslag var der kun beskedne fremskridt, men arbejdsgruppen tog dog ekspertgruppens arbejde til efterretning.

I forhold til forslaget om en International GHG Fond gav nu tillige Grækenland, Liberia og Sydkorea under mødet støtte til forslaget. Hertil kommer, at en række lande over for Danmark har indikeret, at såfremt man skulle støtte et forslag til MBM, ville man foretrække forslaget om en International GHG Fond. Kun forslagsstillerne af kvotehandelssystemet (ETS) støttede dette.. En række lande tog direkte afstand fra ETS, ligesom de søfarendes organisation (ITF) udtrykte bekymring for de administrative konsekvenser for de søfarende af indførelsen af et ETS. Heller ikke de forslag, der bygger på energieffektiviseringer fik støtte fra andre end de, der havde stillet forslagene. Forslaget fra IUCN om en rabatmekanisme til ulandene, fik heller ingen støtte.

Sammenfattende lægger arbejdsgruppens rapport ikke op til en klar beslutning fra komitéen i juli måned, men det var der heller ikke nogen forventning om på grund af den markante modstand fra ”emerging economies”. Men rapporten afdækker dog argumenterne for og imod et markedsbaseret forslag i IMO, og giver på dette grundlag basis for en drøftelse på MEPC.

Kilde: Søfartsstyrelsen

Relateret indhold

23.07.2024Maritimedanmark.dk

Norden køber norske Norlat Shipping

22.07.2024Maritimedanmark.dk

Ny plan for Hesselø Havvindmøllepark

27.06.2024Maritimedanmark.dk

Maritim fond uddeler 20 millioner kroner

26.06.2024Maritimedanmark.dk

Bunker Holding rykker tilbage på pladen

25.06.2024Maritimedanmark.dk

USTC overskud på trods af store nedskrivninger

19.06.2024Maritimedanmark.dk

Flere skibe på Skagen Red fører til udvidelser

18.06.2024Maritimedanmark.dk

Maersk skal fragte de helt store powertrains for Vestas

13.06.2024Maritimedanmark.dk

Greenpeace i retten for at protestere mod russiske tankskibe

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Navigatør (Afløser) til Færgen Bitten Clausen

Er du en erfaren navigatør, der gerne vil stoppe på langfart eller holde en pause fra udmønstringerne og vil du stadig fortsætte som navigatør men gerne være hjemme hver aften? Det kan også være at du gerne vil sejle lidt færge i dine hjemmeperioder? Eller allerede er gået i land men mangler lidt duften af hav? Så er dette måske noget for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

14.09.2024

MARPRO Search & Selection

Area Sales Manager - Retrofit market

Are you a professional relationship builder with solid experience in technical sales in the maritime industry? Do you aspire to work in an environment that make vessels a greener and safer place to work?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Kontorchef til Sikre Farvande

Trives du i et fagligt stærkt miljø med mange udfordringer? Og har du mod på at lede en effektiv driftsorganisation? Så er du måske vores nye kontorchef for Sikre Farvande.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

04.08.2024

DanPilot

DanPilot søger en datatekniker-elev med speciale i programmering

Har du lyst til at få din uddannelse hos DanPilot, hvor vi er i gang med en digitaliseringsrejse?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

06.08.2024

DanPilot

Disponenter til Danmarks største lodsfirma søges

Har du erfaring indenfor spedition eller kendskab til mandskabs- eller materialedisponering – og trives du i en travl såvel som omskiftelig hverdag, hvor boldene bliver kastet højt i vejret og skal gribes igen? Så er du måske DanPilot’s nye disponent.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2024

ROYAL ARCTIC LINE

Juniormester og Skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte , Juniormester, og Skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

24.07.2024

Grenaa-Anholt Færgefart

Grenaa-Anholt Færgefart søger én Befaren Skibsassistent til fast stilling med ansættelses snarest muligt

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Sail Event Aarhus

Skipper til M/S Helene

Sail Event Aarhus ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Kaptajn på Skoleskibet DANMARK

Et helt unikt og spændende job Skoleskibet DANMARK er et smukt sejlskib fra 1933 og en moderne maritim uddannelsesinstitution. Skoleskibet har også en repræsentativ rolle som en sejlende ambassade, for Det Blå Danmark. Skoleskibet DANMARK har to kaptajner, hvoraf denne ene nu har valgt at gå i land, hvorfor denne spændende og helt specielle stilling er ledig til besættelse i efteråret 2024.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

11.08.2024

Saga Shipping A/S

Saga Shipping – søger personale til vores fartøjer

Er Skagen noget for dig…. Tag udfordringen op…

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark