Øget sikkerhed omkring Hormuz
Rederier og operatørselskaber tager nu ekstra sikkerhedshensyn for skibe, der skal igennem Hormuz Strædet på grund af den sabotage, der i weekenden ramte fire skibe ved bunker knudepunktet i Fujairah og siden ramte en saudiarabisk olieledning.
Det store japanske rederi, Nippon Yusen Kaisha (NYK) har beordret sine tankskibe til ikke at bunkre, få foretaget service eller skifte besætninger i havnebyen Fujairah, rapporterer Reuters. Anglo-Eastern, der er et af verdens største shipmanangement-selskaber, har indført ekstra sikkerhedsforskrifter for de skibe, der er på vej mod det område, hvor sabotagen fandt sted.
På forsikringssiden har den såkaldte Joint War Committee, der omfatter Lloyd og en række andre store spillere, indkaldt til et ekstraordinært møde i London i dag for at drøfte den forværrede sikkerhedssituation i Golfen.
Spændingerne området, der er afgørende for stabiliteten på olie-markedet, er steget på grund af optrapningen af konflikten mellem Iran og USA. Det startede med USAs udtræden af atomaftalen mellem en lang række lande på den ene side og Iran på den anden. Inden for de sidste par uger har USA så øget presset, senest ved at dirigere et hangarskib mod området.
Iran har på sin side luftet muligheden for at blokere Hormuz Strædet. Det har i givet fald potentiale tll at ryste de internationale oliemarkeder og skabe dønninger, der kan ramme verdensøkonomien.
Norge meddelte tidligere på ugen, at landet også skærper sikkerhedsinstrukserne for de af landets skibe, der bevæger sig i området. Det sker fordi, der var et norsk skib blandt de ramte.
Kilde: Splash