Offshore-skibe sætter sit præg på Faaborg
Faaborgs vandkant-profil ligner efterhånden en mindre udgave af noget, der kan opleves i Esbjerg eller i andre store offshore-havne, skriver Fyns Amts Avis. I disse uger tegnes den sydfynske havnebys skyline således af hele tre offshore-fartøjer.
To af dem er ejet af Tom Halds ekspanderende Faaborg-rederi Blue Star Line. Alene de sidste par år har dette rederi anskaffet tre offshore-fartøjer og løbende skilt sig af med mindre tonnage. To af rederiets nyanskaffelser, Blue Aries og Blue Antares, er søsterskibe købt brugt hos Mærsk og renoveret og malet i Faaborg-rederiets lyseblå farve.
Det senest tilkomne fartøj i den lyseblå Faaborg-flåde er Blue Bella. Den har en britisk fortid som North Vanguard. Det 82 meter lange skib er bygget i Norge for 25 år siden. Skibet har - ligesom andre af Blue Star Lines skibe - været en tur omkring Søby Værft på Ærø for klargøring før indsats for Faaborg-rederiet.
Ved samme kaj som Blue Bella ligger Blue Alfa, der er den tidligere Mærsk Detector bygget i Frederikshavn i 1982. Den blev købt af et britisk rederi og har været Faaborg-ejet siden 2010.
Det tredje offshore-skib ved samme kaj-anlæg i Faaborg er den Lindø-byggede, oplagte Mærsk Retriever, nu bare Retriever. Den er ejet af Holstebro-rederiet JD Contractor, der i øvrigt stod for sænkningen af færgen Ærøsund ud for Ballen.
Faaborg-rederiets offshore-fartøjer er blandt andet beskæftiget ved olie- og vindmølle-opgaver i Nordsøen og opererer ofte fra tysk havn.
Kilde: Fyns Amts Avis