OCEAN7 laster containerkraner i Gdynia
Den Kolding-baserede shippingvirksomhed OCEAN7 Projects har den seneste halvanden måned arbejdet på en projektlast, der adskiller sig fra andre opgaver, som normalt tikker ind. Firmaet har sikret sig en afskibning af to såkaldte rubber tyred gantry (RTG) kraner på hver 162 ton, der måler 30,7 meter i højden.
”Da vi fik en forespørgsel, om vi kunne laste disse kraner i vores heavylift-skibe, tænkte vi først, at der her var tale om en stor mundfuld for denne slanke skibstype”, siger Ronni Joensen, cargo manager i OCEAN7 Projects.
Shippingvirksomhedens heavylift-skibe er hurtigtgående og udstyret med to kraner med hver 150 tons løfteevne.
”Men da vi begyndte at granske i det og simulere på kryds og tværs, øjnede vi faktisk en mulighed, og siden har vi i samarbejde med et skibsingeniørfirma og afskiber sammenstrikket en komplet løsning, som tilfredsstiller alle parter”, siger Ronni Joensen.
Meldingen til befragterne var, at 450 ton last i underrummet var nødvendigt for at opnå tilstrækkelig stabilitet under selve løftene samt sejladsen. De formåede dog at slutte fem tunge stykker gods, der udgjorde hele 731 ton – så på den front blev man altså dækket rigeligt ind. Og til opgaven er indsat det hollandskflagede skib ”Arctic Dawn”, som OCEAN7 Projects driver kommercielt for Abis Shipping.
”Vi synes faktisk, det er en ganske flot bedrift at laste så store og specielle enheder i vores miniheavyliftere. Det viser blot, at mulighederne aldrig skal afskrives med det samme, og at vi til stadighed kan flytte grænser for denne skibsserie og samtidig være konkurrencedygtige”, siger Stefan Nordby Petersen, managing director i OCEAN7 Projects. Han ser frem til flere af denne type projekter i fremtiden.
OCEAN7 Projects er beskæftiget med befragtning og operation i multipurpose-segmentet og råder pt. over 10 skibe. Herudover drives agentvirksomhed. Kontoret er placeret centralt ved havnen i Kolding, hvor der er 11 ansatte. I udlandet opereres der fra kontorer i Genoa og Bilbao, og den 3. november udvider shippingvirksomheden med et nyt kontor i Hamburg for at komme endnu tættere på det tyske marked.
”Arctic Dawn” er nu via Skagen på vej direkte til Bejaia i Algieriet, hvor RTG’erne skal losses og frem over arbejde i den lokale containerterminal. Derfra fortsætter skibet til flere europæiske havne med den øvrige last.
Kilde: OCEAN7 Projects